hoe kan je alinea vinden in een tekst? (kijk bij uitleg om foute antwoorden te vermijden)?

ik bedoel dus: hoe vind je in een boek de alinea´s, er staat namelijk geen witregel en geen inspringen in (klein stukje bij nieuwe witlaten).

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
11.3K

Antwoorden (3)

Ik weet niet of ik je goed begrijp maar alinea vind je vaak doordat het onderwerp veranderd.

Misschien is het slim om je vraag nog meer toe te lichten.

In dit geval gebruik ik een nieuwe alinea maar in een boek zal dit alleen zo zijn bij verandering, onderwerp.

Toegevoegd na 3 minuten:
Voorbeeld.

Jan ging op de fiets naar zijn werk en heeft het daar erg naar zijn zin>>>>het verhaal gaat door over/tijdens zijn werk.

In Amsterdam regende het die dag en Piet had het zwaar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank je wel Youris, ik neem aan dat ik het dus goed begrepen heb, gelukkig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
inderdaad
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oké fijn, hoop dat je er iets mee kunt. Succes!
In leesboeken staan vaak witregels, maar binnen de stukken tussen witregels staan ook alinea's. Deze kan je herkenen aan de enters.
Zoals je hier ziet zou deze zin de eerste zijn van een nieuwe alinea. Er staat namelijk een punt en dan een enter. Volgens mij kan je daaraan alinea's herkennen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Veel boeken hebben uitgevulde regels. Dat betekent dat de afstand tussen de woorden per regel zo wordt uitgekiend dat niet alleen iedere regel links op precies dezelfde plek begint, maar ook rechts op precies dezelfde plek eindigt.
Behalve waar een alinea eindigt: daar eindigt de regel aan de rechterkant gewoon waar hij eindigt, vaak ver vóór het punt waar de andere regels eindigen.
Let maar eens op, het is bijna een soort inspringen aan de rechterkant (aan het eind van een alinea) in plaats van aan de linkerkant (aan het begin van een alinea).

(PS Het voorgaande stukje bevat drie alinea's.)