hoe zit het als een auteur een songtekst of adres wil gebruiken?

Als een auteur een lyrics of een adres in zijn boek wil zetten, mag dat dan zomaar? Of moet die gene dan toestemming vragen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (1)

Geachte SheWolf,

Om te bepalen of er auteursrechten op een werk van toepassing zijn, moet het in de wet staan, en daartussen staan ook muziekwerken zonder of met tekst. Zie hiervoor ook de link. Het is dus een werk dat door auteursrechten beschermd wordt. Om het als schrijver te gebruiken, moet de schrijver dus toestemming krijgen van de platenmaatschappij van wie het liedje is. Meestal resulteert dit in een financiële transactie, maar er moet dus inderdaad toestemming voor worden verleend.

Met vriendelijke groeten,

H. van Hout
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Citeren is altijd toegestaan net als het overnemen van een klein stukje muziek of tekst, mits je verwijst naar de auteursrechthebbende. Om moeilijkheden te voorkomen kun je het letterlijk overnemen beter vermijden en daarvoor in de plaats parafraseren.