Een legende is een volksverhaal over Jezus of over heiligen, waarin meestal wonderen gebeuren. Het woord komt van het Latijnse ‘legenda’, wat betekent: wat gelezen moet worden. Door de vermenging van een historische kern - namelijk een heiligenleven - met gegevens die de verbeelding aanspraken groeide de legende uit tot de godsdienstige tegenhanger van de sage.

Dus de kenmerken zijn: het is een volksverhaal, het gaat over Jezus of over een of meer heiligen, er gebeuren een of meer wonderen in, en de kern is historisch maar er is fantasie aan toegevoegd.
Amadea
10 jaar geleden
Legenden zijn verhalen over heiligen of heilige voorwerpen. Daarom heeft een legende net als een sage een plaats- en tijdsbepaling. De legende zou je een christelijke variant van een sage kunnen noemen. De naam legende komt van het Latijnse ‘legenda’, in een vertaling: wat gelezen moet worden.

De kenmerken van een legende zijn:
vooral ontstaan in de middeleeuwen
heiligen, heilige voorwerpen of wonderen zijn het thema
er is een vrij duidelijke tijds- en plaatsbepaling

Het woord ‘legende’ wordt steeds meer gebruikt voor personen waartegen veel mensen opkijken. Zo ontstaan er legenden rond Elvis en vele anderen.
10 jaar geleden
Wat de kenmerken zijn van legende volgens de strikte zin van het woord is nu tweemaal aangegeven. Maar het zou geen recht doen door het hier toe te beperken.

Het woord legende heeft een veel bredere betekenis in het Nederlandse taalgebruik. Denk aan: Koning Arthur, De koning die niet kon slapen, het monster van Loch Nes, Willem Tell, de schepping van Japan, de legende van Baobab, enz... Dit komt omdat we het Engelse woord legend zijn gaan toepassen op het Nederlandse woord legende.

Eigenlijk kun je dus zeggen dat en legende een verhaal is, waar een groep mensen waarde aan hecht en meerdere generaties overleeft. En vaak heeft het in enige of grotere mate een religieus karakter. Maar dit hoeft niet perse christelijk te zijn. Zie de voorbeelden.

Als je het boeiend vind, dan kun je er velen vinden in de volksverhalen almanak. Zie link.