Waar kan ik een goede recensie van het boek Kort Amerikaans van Jan Wolkers vinden?

Ik zoek al een lange tijd naar een goede recensie van het boek Kort Amerikaans van Jan Wolkers, maar ik kan niks vinden. Ook niet op recensieweb.nl en literom.nl. Kan een van jullie een goede recensie vinden? Of weten jullie een andere site waar ik goede recensies vandaan kan halen? Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
3.4K
SimonV
10 jaar geleden
Ik weet niet wat je onder een goede recensie verstaat. Als je googelt op
“Kort Amerikaans” recensie
krijg je enig hits. Zoals deze:
http://www.volkskrant.nl/wca_item/boeken_detail/453/248121/Kort-Amerikaans.html
Antoni
10 jaar geleden
SimonV, dat lijkt mij een prima antwoord/reactie en een prima recensie!
Antoni
10 jaar geleden
kieksy, op www.bol.com zijn bij sommige boeken (verwijzingen naar) recensies te vinden. Misschien heb je daar ook iets aan.

Antwoorden (1)

Recensie Kort Amerikaans:

Ik heb het boek ”Kort Amerikaans” van Jan Wolkers gelezen. Het verhaal gaat over Eric van Poelgeest, die in de Tweede Wereldoorlog moet onderduiken om niet in Duitsland te hoeven werken. Hij duikt onder in de tekenacademie in Leiden. Het was een leuk boek, maar op het einde zat er te weinig spanning in het verhaal. Daarom was het einde een beetje saai en vond ik het uiteindelijk minder leuk.

Ik had noch nooit een boek gelezen van Jan Wolkers, dus het leek mij leuk om een boek van hem te lezen. Het viel me op dat de schrijver Jan Wolkers echt van seks houdt. Veel scenes gaan daarin over in het boek. De hoofdpersoon Eric ontmoet in het verhaal verschillende meisjes, zoals Ans en Elly. Met beiden gaat hij een relatie aan. Met Ans heeft seks en daarna wil ze niets meer met hem te maken hebben. Ze mag geen seks meer hebben met hem van de pastoor, maar hij denkt dat ze de relatie stopt omdat hij een litteken heeft. Op een gegeven moment zit Eric in een torso van gips. Hij wil geen seks met Elly, maar hij bevredigt wel zichzelf. Dit was wel het meest rare moment van het boek.

In het boek gaan veel mensen in de omgeving van Eric dood. De Spin, de NSB-er. pleegt zelfmoord omdat zijn hond niet praat. Zijn broer sterf in een academisch ziekenhuis aan difterie. Eric vermoordt Elly, omdat zij woedend op hem wordt, omdat hij geen seks maar haar wil. Eric voelt zich daardoor heel erg eenzaam en heeft niet veel contact met de wereld buiten. Hij heeft geen idee hoe de mensen over hem denken. Als de Tweede Wereld afgelopen is, loopt hij dan ook rustig naar buiten. Men vindt dat de tekenacademie een fascistische broedplaats en drie mannen in een blauw overall met groene helmen schieten hem dood.

Ik vind dat Jan Wolkers de manier van denken van de hoofdpersoon goed heeft uitgewerkt. Aan de denkbeelden van Eric merk je dat hij zich heel eenzaam voelt, ondanks het feit dat hij met verschillende mensen contact heeft.

De titel van het boek was voor mij een hele tijd onduidelijk. Pas op het einde kwam ik erachter dat “Kort Amerikaans” betekent dat hij de hele Tweede Wereldoorlog wacht om bevrijdt te worden door de Amerikanen. Uiteindelijk kan hij maar kort genieten van zijn vrijheid, omdat hij bijna onmiddellijk wordt doodgeschoten.

Toegevoegd na 15 minuten:
Hier heb je nog een goede recensie van het boek Kort Amerikaans.

http://www.zoekboekverslag.nl/boekverslag_incach.php?gid=46699