Wat is een literatuurstudie/literatuurverkenning

Voor mijn plan van aanpak van mijn scriptie moet ik een literatuurstudie/literatuurverkenning beschrijven, wat is dit ?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
6.6K

Antwoorden (1)

Door middel van een literatuurstudie/literatuurverkenning kan je aangeven wat er van het onderwerp (van je scriptie) tot nu toe bekend is, en wat de (verschillende) meningen over dit onderwerp zijn. Je geeft dus eigenlijk de stand van zaken in de wetenschap weer wat betreft jouw onderwerp.

Het is aan te raden hierbij ook duidelijk aan te geven welke wetenschappers een belangrijke rol hebben gespeeld en nu nog spelen op het (onderzoeks)gebied van jouw onderwerp. Wat zijn de belangrijkste ontwikkelingen in het verleden geweest en hoe is de toestand nu, dat kan je aangeven met een literatuurstudie/literatuurverkenning.

Toegevoegd na 11 minuten:
Omdat het om een literatuurstudie/literatuurverkenning gaat, moet je natuurlijk duidelijk de titels (en overige relevante gegevens) vermelden van de boeken en de artikelen die de wetenschappers hebben geschreven en waarin ze hun mening over jouw onderwerp of waarin ze hun onderzoeksresultaten hebben gepubliceerd.

Misschien is er over jouw wetenschapsgebied wel een naslagwerk of "bijbel", die op dit moment wordt gezien als hèt boek over jouw onderwerp. Over dát boek moet je dan in ieder geval iets schrijven!
Antoni