Welk boek geeft informatie over de psychische gevolgen van WO I?

Daarbij doel ik op zowel gevolgen voor individuele oorlogsslachtoffers als de veranderingen in de maatschappij en de ontwikkelingen in de psychiatrie. Filmtips zijn ook welkom.
Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (2)

The soldier's return / Alan Monaghan. London [etc.] : Pan Books, 2011. ISBN
978-0-330-50580-2. Is 326 bladzijden dik.
Na drie jaar aan het front in Noord-Frankrijk keert Stephen Ryan in 1918 terug naar Ierland. Zijn positie is lastig. Door veel Ieren wordt hij gezien als verrader omdat hij in het Britse leger vocht. Zijn broer John krijgt een steeds belangrijker plaats in Sin Fein, de Ierse vrijheidsbeweging. Terwijl Stephen vecht tegen de psychische gevolgen van de verschrikkingen die hij heeft meegemaakt, laat hij zowel zijn trouwe vriendin en zijn briljante universitaire carrière bijna schieten. Hij wil niet vechten in een nieuwe oorlog, maar dat wordt haast onmogelijk als zijn opa op beestachtige wijze vermoord wordt door een Britse eenheid.

Het is het tweede deel van een trilogie (eerste deel heet "The soldier's song"), maar is ook afzonderlijk goed te lezen. Het schetst niet alleen de gruwelen aan het front, maar vooral de situatie van Ierland in 1918 waar de paasopstand van 1916 bloedig is neergeslagen. En waar de Britten jacht maken op rebellen, maar daardoor steeds meer vijanden maken. Het is echter [nog] niet in het Nederlands vertaald, dus je moet de Engelse taal goed beheersen om het boek te kunnen begrijpen.
Bronnen:
Amadea
10 jaar geleden
Romans en verhalen

Laurens Abbink Spaink en Erik Brus (red.), Zwartboek
Bernlef, Een jongelingsoorlog
Conny Braam, Het schandaal
Jan Cremer, De Hunnen
Inez van Dullemen, Heldendroom
G.L. Durlacher, Godvergeten tijd: de verhalen
Jessica Durlacher, Het geweten
Carl Friedman, Tralievader
Maarten ’t Hart, De nakomer
Jan de Hartog, Schipper naast God
Heere Heeresma, Een jongen uit Plan Zuid : ’38-’46
Hellema, Niet van horen zeggen
Willem Frederik Hermans, De donkere kamer van Damokles
Yvonne Keuls, Daniël Maandag
Lisette Lewin, Een hart van prikkeldraad
Tessa de Loo, De tweeling
Marga Minco, Het bittere kruid : een kleine kroniek
Harry Mulisch, De aanslag
Hans Münstermann, Het gelukkige jaar 1940
J. Presser, De nacht der Girondijnen
Ton van Reen, Concert voor de Führer
Gerard Reve, Werther Nieland ; De ondergang van de familie Boslowits
Tomas Ross, King Kong : het verraad van Arnhem
Arthur Umbgrove, Midden op de weg, zo hard mogelijk
S. Vestdijk, Pastorale 1943 : roman uit de tijd van de Duitse overheersing
Anne de Vries, De levensroman van Johannes Post
Theun de Vries, Het meisje met het rode haar : roman uit de jaren 1942-1945
Jan Wolkers, Kort Amerikaans
Annejet van der Zijl, Sonny Boy
J.W. Ooms, De val van de vesting
Jan Siebelink, Oscar