Wanneer is lectuur voor jou literatuur?

Of is het predicaat literatuur misschien niet subjectief?
Vaak ook wordt bij uitgifte er al bij vermeld dat het literatuur is. Dus voordat de mening van de lezers een kans krijgt om er een waardeoordeel aan te geven.
Daarom de vraag: Wanneer vind jij lectuur literatuur?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Persoonlijk: wanneer het mij intrigeert. En niet alleen het verhaal maar ook de manier waarop het geschreven is. Zo heb ik mijzelf ooit eens verplicht om Woeste Hoogten van Emily Bronte te lezen omdat ik wilde weten wat er nu zo bijzonder aan was. De eerste hoofdstukken moest ik worstelen om erdoor te komen maar gaandeweg het boek begreep ik waarom dit literatuur werd genoemd. En ik heb het boek daarna zelfs nog herhaaldelijk weer gelezen. Dat is denk ik ook een criteria, of het blijft boeien of niet.

O ja, ook leuk: vanaf die tijd luister ik ook heel anders naar Wuthering Heights van Kate Bush ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tjah, dat is moeilijk uit te leggen. Omdat het niet het geijkte verhaal is wat je zovaak in boeken tegenkomt: eerst gaat het goed, dan gaat het fout en op het eind komt het weer goed. En zoals ik al zei dat je het later nog eens weer wilt lezen waarbij je toch weer nieuwe dingen leest die je eerst niet zo opgevallen waren maar omdat je het verhaal nu kent dat je dit beter kan rijmen. Ik denk ook net wat peter zegt dat dit ook persoonlijk is en hoe je het zelf beleefd.

Andere antwoorden (6)

literatuur moet geloof ik vernieuwend zijn, lagen hebben en een schrijfstijl hebben die je in het verhaal zuigt. nou vind ik dat bijv. erik of het kleine insectenboek aan al die criteria voldoet maar toch word het niet door iedereen als literatuur beschouwd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
\dat is ook moeilijk voor de litteratuur van de 19-de eeuw. Het is vaak beelden en met mooi taalgebruik, maar mist de spanning. Dat geld ook voor bijvoorbeel De Kleine Johannes van Frederik van Eeden. Ik val daarbij in slaap. Maar een gedicht van Jacques Perk e.a. uit de negentiger jaren (van de 19-de eeuw) doen je weer genieten en niks in slaap vallen.
Meestal loop ik met een boog om een boek,waaraan het predikaat "literatuur"is toegekend heen.
Voor mij moet een boek onderhoudend zijn.
Zoals b.v. De Avonden Va Gerard Reve kon mij totaal niet bekoren,ik heb me er met moeite doorgeworsteld!
Dus mijn mening(en dat zal lang niet iedereen met me eens zijn) een boek moet me kunnen boeien.
Maar of het daarmee litertuur wordt?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je houdt van diepgang,een bepaalde norm,een verborgen boodschap,kortom een boek waarbij je verrast wordt en waarbij je moet nadenken,dan heb je literatuur.Wil je gewoon lekker wat lezen dan moet je lectuur nemen.Makkelijk toegankelijk en volgens altijd dezelfde richtlijnen.
14 jaar geleden
Ook literatuur is lectuur, maar veel lectuur is geen literatuur.

Mijn laatst gelezen literaire werk is van Patrcik Suskind: Perfume, the story of a murderer.
Erg spannend, prachtige beelden en mooi taalgebruik.

Die laatste twee kwalificaties zijn voor mij de criteria voor literatuur.

Ik heb ook kortgeleden nog een verhalenbundel van Camus uit de bibliotheek gehaald. Ook met prachtige beelden en mooi taalgebruik.maar minder spannend. Er moet dan wel een reden zijn zo'n boek te lezen.

Mijn laatst gelezen gedichtenbundel is van Kavafis, een alexandrijnse dichter, over eenzaamheid, liefde en sex.
.
Maar tussendoor heb ik het nieuwe boek van Dan Brown gelezen. Ik vrees dat een heleboel mensen op deze site van dit boek zullen genieten: vol magie, allerlei occulte zaken. Maar absoluut geen literatuur. Onzinnige en spannede lectuur, dat wel....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ivana
14 jaar geleden
Patrick Süskind is geboren in Duitsland, leefde een tijd als kluizenaar in de Provence. Als je dus het boek (wat ik ook prachtig vind) in het Engels hebt gelezen en het taalgebruik prachtig vindt, zegt dat ook heel veel over de vertaler. Ik las het in het Nederlands. Dat is inderdaad een boek om te bezitten, literatuur dus in mijn idee!
Lectuur is gewoon een 'denigrerende', ik kan momenteel niet op een gepaster woord komen, term voor tijdschriften. Alles dat een boek is, noem je literatuur.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Lectuur is alles wat leesvoer is, goed en slecht geschreven. Het wordt pas literatuur wanneer het waarden in zich herbergt, die de tijd overstijgen en een blijvende indruk achterlaten.
Gelukkig zijn mensen verschillend, zodat er vaak onenigheid is over de term literatuur als een bepaald boek daarmee wordt aangeduid. Maar als er onenigheid is of een boek al dan niet onder literatuur moet worden gerangschikt, dan is het in ieder geval belangrijk genoeg om er over te diskussieëren en dat is ook wat waard.