Is het juiste antwoord: het 'AD Voetbalgids' of de 'AD Voetbalgids'?

Zoals elk jaar brengt het Algemeen Dagblad een gids uit over het voetbalseizoen. Dit jaar hebben ze dat ook gedaan en de officiële naam luidt: AD Voetbalgids. Nu luidt de officiële naam van de krant: Algemeen Dagblad, maar moet je er nog wel een voorzetsel voorzetten. Je krijgt dan uiteindelijk het Algemeen Dagblad.

Wanneer men spreekt van een gids, is het de gids. In het geval van 'voetbalgids' blijft het dus de voetbalgids (woord is verzonnen door het AD). Maar nu de officiële naam: AD Voetbalgids. Je moet er nog steeds een voorzetsel voorzetten. Wordt het dan de AD Voetbalgids of het AD Voetbalgids?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (2)

Je moet kijken naar het zelfstandige naamwoord waar het in de samenstelling om gaat. Dat is 'gids'. En gids heeft als lidwoord 'de'. Dus het wordt De AD Voetbalgids.
Amadea
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Klinkt natuurlijk logisch, maar dit gaat niet op bij 'de' Troskompas. (?)
Amadea
11 jaar geleden
Dat wordt niet aan elkaar geschreven. Dus is het geen samenstelling. Het kompas van de Tros.
Een beter voorbeeld is het stripboek. De strip, het boek, het stripboek.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Volgens mij dien je 'AD' en 'voetbalgids' ook aan elkaar te schrijven, in dit geval wellicht met een streepje ertussen, dus 'AD-voetbalgids', maar het hoort wel bijelkaar.
Ik weet niet of het een echt regel is, maar ik kan er zelf geen uitzondering op bedenken.

Je hebt wel eens samenstellingen die bestaan uit twee woorden waarvan het ene woord het lidwoord 'de' heeft en het andere het lidwoord 'het'. Volgens mij is het lidwoord voor de samenstelling dan altijd het lidwoord dat hoort bij het laatste woord van de samenstelling.

Voetbalgids -> het voetbal + de gids -> de voetbalgids

Facturatiepapier -> de facturatie + het papier > het facturatiepapier

Boekenrek -> de boeken + het rek -> het boekenrek

Waarschuwingssignaal -> de waarschuwing + het signaal -> het waarschuwingssignaal.

Tijdschriftentafel -> het tijdschrift + de tafel -> de tijdschriftentafel

Ben benieuwd of iemand een tegenvoorbeeld kan bedenken.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Iemand hierboven kwam al met de troskompas ;)
Computoon
11 jaar geleden
Het is dan ook het TrosKompas :-) De rare spelling met twee hoofdletters in een woord hanteert de Tros zelf. Zelf laat de omroep het lidwoord meestal weg maar toch las ik op een site van hen: "de TrosKompas". Dat zou dan betekenen:
- dat de tekstschrijver niet goed thuis is in de Nederlandse taal of
- dat de tekstschrijver het woord TrosKompas niet ziet als een samenstelling maar als één woord, net als stoel of tafel. Ik verzin maar wat :-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Klopt allemaal wel, hoor. Men zegt in de regel 'de Troskompas' en het Troskompas-abonnement' (zoals AmadeA reeds vermeldde, betreffende het zelfst.naamwoord).
En het klopt ook dat de Tros zelf het lidwoord meestal weglaat. Dat men er meestal 'de' voorze(g)t, is er gewoon ingeburgerd, daar het eigenlijk 'het' moet zijn.