Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom zijn de meeste boeken niet gewoon op A4 papier gedrukt?

Als ik in mijn boeken kast kijk zie ik veel boeken van ongeveer het zelfde voor maat, maar niet de standaard maar A4. Waarom is dat eigenlijk?
Is dat soms een speciale maat

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
935
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Boeken bestaan uit katernen van 16 bladzijden. Door met het formaat te schuiven past het boek op een veelvoud van 16, bijvoorbeeld 192, bladzijden. Toegevoegd na 2 minuten:
Anders heb je zoveel lege bladzijden achterin.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Een A4 ligt zoals al gezegd niet prettig in de hand, alleen dingen die je neerlegt om te lezen zoals collegedictaten zijn A4. Maar er speelt meer. Want niet alle boeken hebben hetzelfde formaat. Ten eerste is er een esthetisch aspect, de verhouding tussen dikte en grootte moet in verhouding zijn en een A4 boek oogt dun. En je ziet ook aan b.v. de dikke boeken van Dan Brown dat er een grens is aan de grootte van een boek, geen a4 dus.
Ook moet een boek gehaald worden uit grote vellen en moet er zo weinig mogelijk papier worden verspild.
En je wilt ook niet dat er achterin lege bladzijden zitten, boeken worden namelijk in een veelvoud van 16 bladzijden, een katern genoemd, gedrukt. Daarom wordt of met de marge of grootte van een boek gespeeld om achterin zo weinig mogelijk bladzijden te hebben.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Tanks!

Andere antwoorden (2)

Dat is niet prettig vasthouden, veel te groot dus. Je ziet het vaak wel als schoolboek of werkboek of informatief boek, zeker voor kinderen en bij atlassen maar een gewoon leesboek willen mensen prettig vasthouden en dan is dit formaat (A5 vaak, de helft van A4) het meest geschikt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
een boek in a4 formaat ligt gewoon niet lekker in de hand. dat is de reden dat voor een kleiner formaat papier is gekozen.
(Lees meer...)
10 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding