Weet iemand een goed spiritueel boek (verhaal/roman)?

Heb zelf gelezen:
De celestijnse belofte, het tiende inzicht, shamballa, De alchemist, Het vijfde gezicht, Brida

Toegevoegd na 15 minuten:
De meeste spirituele boeken zijn studieboeken (zoals de nieuwe aarde). Dit wil ik niet meer.

Ik zoek echt een verhalenboek. Ik wil niet meer studeren, maar eens lekker ontspannen, opgaan in het verhaal en toch hier en daar iets oppikken op spiritueel gebied.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.9K

Het beste antwoord

Dit is niet het soort spirituele boeken dat je zoekt - en precies dat feit lijkt mij een uitstekende reden om ze eens te lezen. Beide heel toegankelijk.

A Short History Of Nearly Everything
Bill Bryson

A Briefer History Of Time
Stephen Hawking

Twee heel toegankelijke boeken (vooral het eerste), geschreven door twee zeer grote namen. Lees de beide Wikipedia-artikelen voor een beschrijving van de inhoud van deze boeken.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het lijkt me studieboeken, klopt dit. Per onderwerp een aparte uitleg? Ik zoek echt een verhalenboek. Ik wil niet meer studeren, maar eens lekker ontspannen, opgaan in het verhaal en toch hier en daar iets oppikken op spiritueel gebied.
Cryofiel
14 jaar geleden
Ik heb ze allebei gelezen (en trouwens ook de Celestijnse Belofte). Het zijn geen studieboeken, maar ook geen romans die vertellen van de avonturen van de hoofdpersoon. ---- Het eerste boek is een beschrijving van de persoonlijke zoektocht van Bill Bryson naar dingen die hij altijd als afstandelijk heeft ervaren, als buiten zijn ("de") wereld liggend. Op iets latere leeftijd begon hij zich toch af te vragen hoe wij dingen kunnen weten die wij denken te weten, en welke kennis nu wel en niet "echt" is. Dit boek beschrijft zijn zoektocht en zijn persoonlijke bevindingen. Zeer leesbaar. Ik weet niet of je de andere boeken van Bill Bryson hebt gelezen, maar zijn typisch Engelse humor bevalt mij heel goed - je blijft lachen en grinniken. ---- Het tweede boek is meer wetenschappelijk georiënteerd. Het grootste deel van het boek is leesbaar geschreven voor de geïnteresseerde leek; van een klein deel vond ik dat de schrijver iets teveel voorkennis aanneemt bij zijn lezers. Zie het als een topwetenschapper die op een verjaardag uitlegt waar hij mee bezig is. Hij beschrijft de huidige stand van zaken. Niet droog, geen formules. Hij beschrijft alle onzekerheden die er zijn, en de *betekenis* die de ontdekkingen hebben. Dat laatste is het spirituele aspect aan dit boek - niet alleen wordt de wereld waarin wij leven verkend, maar ook de betekenis daarvan wordt uitgelegd. De wereld is echter niet zo simpel. De natuur is een samenhangend geheel waarin alles met alles te maken heeft, waarin oorzaak en gevolg niet altijd duidelijk zijn, en waarin vele dwarsverbanden bestaan. Dientengevolge moet je moeite doen om met de schrijver mee te gaan. Niet vanwege de schrijfstijl, maar omdat de natuur nu eenmaal een ingewikkeld geheel is. ---- Ik heb beide boeken in het Engels gelezen, vandaar mijn referenties naar Engelstalige webpagina's. Ze zijn beide in het Nederlands vertaald, maar ik weet niet wat de kwaliteit van die vertalingen is.
Cryofiel
14 jaar geleden
@dutchbright, is de humor van de Engelse versie goed overgekomen in de Nederlandse versie? @gdanonym, er is een reden dat ik je juist deze boeken aanraad. Iedereen zit op een eilandje. Jij, en ik ook. Ik ken je natuurlijk niet. Ik kan slechts afgaan op je vraag en op de boeken die je noemt. Daaruit denk ik te weten op welk eilandje jij zit. Ik probeer met deze tips je eilandje te vergroten. Deze boeken voldoen geheel aan je vraagstelling, ook al zijn ze nét niet wat je eigenlijk zocht. Maar dat zijn juist de meest interessante boeken om tot je te nemen. Overigens, als jij tips hebt om *mijn* eilandje te vergroten, houd ik me natuurlijk aanbevolen. De interesssantste momenten van mijn intellectuele/spirituele leven waren die momenten waarop mijn eilandje groeide.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Cryofiel, bedankt ik zal ze zeker op de boekenlijst zetten.
Alle bovenstaande boeken die ik opgeef zijn goede boeken. Stuk voor stuk. kies er eentje uit en je hebt plezier. De celestijnse belofte was mijn eerste. Een eye opener maar wel moeilijk. Nu jaren later is dat geen probleem meer. Ook de andere boeken niet.
Cryofiel
14 jaar geleden
Tja, kweenie... Ik heb de Celestijnse Belofte gelezen, maar ik kon er geen nieuwe kennis uithalen. Alles wat ik las, en waarvan ik dacht dat het tot de kerninzichten van het boek behoorde, vond ik eigenlijk een open deur. Moet ik dat positief zien, in de zin dat ik al een behoorlijk niveau heb bereikt? Of eerder negatief, in de zin dat ik de eigenlijke boodschap niet begrijp?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kan je door naar het tiende inzicht en daarna het shamballa. Allemaal vervolgen. En leuke verhalen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoe heet het 2e boek in het nederlands:
A Briefer History Of Time
Cryofiel
14 jaar geleden
Oké, zal ik doen. Tiende Inzicht ben ik nooit aan gebonnen omdat ik de CB nogal onbevredigend vond. Maar als jij denkt dat ik daarmee verder kan, zal ik binnenkort toch gaan lezen.
Cryofiel
14 jaar geleden
Een Korte Geschiedenis van de Tijd
Uitgeverij Prometheus / Bert Bakker, 2005
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niemand heeft een fout antwoord. Ik geef jouw het beste antwoord, omdat je net iets verder denkt over je antwoord. Ik heb de boeken op het lijstje gezet.

Andere antwoorden (7)

De naam van de roos van Umberto Eco.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wel errug moeidelijk hoor,dat boekie!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een luie lezer bekijkt dan ook de film die erop gebaseerd is;-)
Robert M. Pirsig - Zen en de kunst van het motoronderhoud
Herman Hesse - Siddharta
- Narziss en Goldmund
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik kan de laatste twee boeken niet vinden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
oeps, het moest Hermann Hesse zijn (met dubbele n) http://www.bol.com/nl/s/algemeen/zoekresultaten/Ntt/hermann+hesse/Ntk/media_all/Ntx/mode+matchallpartial/Nty/1/N/0/Ne/0/search/true/searchType/qck/index.html?_requestid=39532
De profeet van Kahlil Gibran...
Aldus Sprak Zarathustra - FriedRiech Nietzsche...
De Gebroeders Karamazow - Fejodor Dostojewski...
Het boek van Mirdad - Milhail Maimy...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De snelweg naar verlichting

Isabel Losada

Toegevoegd na 2 minuten:
Omschrijving door de schrijfster:

Ken je van die mensen die altijd maar opgewekt en
optimistisch zijn? Misselijkmakend toch? Ik wil ook zo
iemand worden .. Ik wil uitvinden hoe je een compleet, rijk
en domweg gelukkig leven kunt leiden. Dat is mijn doel.
Verlichting. Zo begeeft Isabel - koffieverslaafd, sceptisch
en allergisch voor welke vorm van sport dan ook- zich op de
fiets naar verlichting. Het begint met een Insight-cursus,
waar mensen met badges rondlopen in een poging te leren
"delen met elkaar" , en diep in de ziel te kijken van een
ander. Hoewel ze moet lachen , raakt ze toch geintrigeerd en
wil meer weten. Dus gaat ze o a naar een "Innelijke godin-
workshop" en laat ze haar darmen uitspoelen ( pijnlijk) en
volgt ze een tantrische seks- cursus. Jajaja.Ze is vaak
oneerbiedig, maar ook onbevooroordeeld, grappig en heel
eerlijk. Hierdoor is dit boek een leerzaam verslag voor een
ieder die zich ooit heeft afgevraagd wat al dat "New-Age
gedoe" nu eigenlijk voorstelt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben zelf helemaal fan van de boeken van Loes van Loon.
* Door licht verbonden.
* In liefde zal men wederkeren.
* Wij zijn allen op weg naar vervolmaking.
* U wordt gedragen door onze liefde.
*Dolende zielen worden gered.

Het valt moeilijk uit te leggen, je moet ze gewoon gelezen hebben.
Vooral als je iets op wilt pikken op het spirituele vlak, het hoe en waarom.
Makkelijk en begrijpbaar te lezen.
Bol heeft ze, maar ook de bieb.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Loes, zijn het jouw eigen boeken? Even serieus, zit er een verhaal(lijn) in? Het lijken me een soort leerboeken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee hoor het zijn niet mijn boeken, en het zijn geen leerboeken, zoals jij aangeeft, en, ik heb toevallig dezelfde naam.
Elk boek is weer een vervolg op de andere, het verhaal gaat als het ware verder/dieper.
Als je twijfelt, kun je altijd even in de bieb je eerste boek lezen, ( heb ik ook gedaan) of als je geen lid bent, even de bieb in en daar een stukje lezen, kan zo.
Marianne Frederiksson-Het zesde zintuig
Ik lees zelf normaal gesproken vooral thrillers. Maar dit boek heeft indruk op me gemaakt. Een spiritueel verhaal prachtig geschreven door Marianne Frederiksson. Het gaat over twee kinderen in een dorpje die op een of andere manier geestelijk met elkaar verbonden zijn en samen spirituele dingen beleven.
Zie hieronder bij bron de beschrijving bij bol.com
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
de boeken van Emed vind ik zelf erg mooi, zijn geschreven door mevrouw Mulder-Schalekamp.