Wat is een thema (literatuur)?

Kan iemand me a.u.b. eens even in Jip-en-Janneke taal uitleggen wat ze in de literaire wereld bedoelen met een thema van een boek? Dit is mij niet duidelijk, maar het is wel een doorslaggevend element voor mijn mondeling Nederlands.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
50.4K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een thema is de hoofdgedachte van een geplaatste stelling of van het verhaal in een boek .
In Jip-en- Janneke taal :
Jantje zag eens pruimen hangen
Oh als eieren zo groot;
De tuinman zag zijn bolle wangen,
Sloeg de kleine gapper dood
Thema : je mag niet stelen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Loud and clear, bedankt! :) @Barrow

Het beste antwoord

Een thema is een overkoepeld onderwerp. Het kan gezien worden als de moraal van het verhaal. In plaats van bijvoorbeeld te zeggen: dit boek ging over een vrouw die alles achter liet en een wereldreis ging maken, kun je zeggen: dit boek gaat over jezelf vinden, en breken met het bekende, het gaat over moed om te doen wat je zelf wilt. Het is een overkoepelende gedachtegang die onbewust maar toch als rode draad aanwezig is. Een thema gaat dieper dan een onderwerp.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
maar als je een boekverslag maakt en dan heb je ook thema's maar hoe beschrijf ik dan een thema

Andere antwoorden (1)

Waar het boek over gaat.