Wat is de achterliggende gedachte van het boek 'Joe Speedboot' geschreven boj Tommy Wieringa?

zie vraag

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
4.1K

Antwoorden (2)

De hoofdgedachte van dit boek is dat het leven niet altijd loopt zoals je verwacht had. Dat niemand echt is wie hij of zij lijkt.

Toegevoegd na 7 minuten:
Joe Speedboot zou je heel goed de “roman van de desillusie” kunnen noemen. Veel personages in de roman hebben een toekomstverwachting die bijna nooit uitkomt.

Toegevoegd na 1 uur:
Verhaalmotieven die nauw met het thema van de desillusie zijn verbonden, zijn: vriendschap en verbroken vriendschap, verraad en bedrog, jaloezie en rivaliteit, het Messiasmotief, de dood, seks, overspel, het avontuur en de burgerlijkheid, boulimie, en escapisme (het ontvluchten aan de werkelijkheid).
Antoni
11 jaar geleden
De achterliggende gedachte, die bij de recensies naar voren komt, is het contrast tussen de twee hoofdpersonages, die bevriend raken: Fransje, zwaar gehandicapt, onbeweegijk, observeert en schrijft en Joe, een "pubermessias", een hyperactieve creatieve wervelwind. Lees meer in de recensies hierbij gevoegd.
In de openbare bibliotheken heeft u gratis toegang tot literaire naslagbestanden (Literom of Uittrekselbank) waarin u nog meer achtergrondinformatie kunt lezen.