Op de kaft van het boek staat, naast de titel, schrijver en uitgeverij, ook een afbeelding van een eendenschedel met halswervels en wat vleugelbeenderen en een eendenei; deze voorwerpen spelen een grote rol in het denken van Archibald Strohalm.

In het boek ziet Archibald vanaf bladzijde 76 dingen die verwijzen naar de dood en het kwaad. Hij ziet (enorme) dode vogels (die er niet zijn) (zie blz.82), en de vermeende gelei-achtige substantie die in voorwerpen, gebouwen, plaatsen etc. trekt noemt hij satans (=duivels)(vanaf blz. 105). Dit zijn de symbolen. Cymbalen zijn (slag)instrumenten. In het uur van de dood, de Dag des Oordeels, worden de symbolen van de dood en het kwaad dus instrumenten in de handen van de Duivel om de mensheid naar de Hel te slepen. De vogels (kwaad) en de gelei (satans), worden gebruikt door de Duivel op de Dag des Oordeels om zoveel mogelijk mensen naar de Hel te krijgen.