Wat is het nut van kunstprijzen als de Libris Literatuurprijs?

De waardering voor een bepaald kunstwerk is afhankelijk van smaak en de waarde van zo'n werk is dus niet objectief te toetsen. Er is in in de literatuur, de beeldende kunst of de film geen spraak van een 'beste'. Waarom worden er dan wel prijzen uitgereikt voor bijvoorbeeld het beste boek of de beste acteur?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Het beste antwoord

De socioloog Pierre Bourdieu heeft een term ontwikkeld voor de verantwoordelijke kracht voor dit soort dingen: het culturele veld. Het literaire veld hierbinnen bestaat uit schrijvers en lezers, maar ook uit instanties als uitgeverijen, redacteuren, recensenten, boekhandelaren en andere partijen die betrokken zijn en baat hebben bij productie en verkoop van boeken. Dit literaire veld zorgt er dus voor dat er regelmatig aandacht wordt besteed aan dit soort prijzen en awards, zodat het literaire veld in zijn geheel een (economische) 'boost' krijgt.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Mensen maken nu eenmaal graag lijstjes. Geeft ze houvast en biedt ruimte aan eendimensionale ordening.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Om deze personen in het zonnetje te zetten en zo meer aandacht te genereren voor de persoon, het boek, boeken in het algemeen en zo uiteindelijk meer boeken / kunst te verkopen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Nut in het algemeen zal het niet hebben.
Er wordt een poll gehouden en daaruit volgt dan een uitslag, gemanipuleerd of niet.
De winnaar voelt het meestal in z'n portemonnaie door grotere verkoop/opbrengst van het produkt of of de bekendheid.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Omdat er binnen de kunsten mensen zijn die er verstand van zeggen te hebben. En als deze kenners zeggen dat een werk goed is, dan zullen zij dat, voor de ogen van het grote publiek, wel goed gezien hebben. Daarnaast is de strijd tussen kunstenaars geen van onze tijd. Al eeuwen strijden kunstenaars om de beste te zijn, ook al is dat subjectief, dus een wedstrijdelement of een prijs is eigenlijk wel logisch.

Zolang er maar niemand gemaskerd voor mijn deur staat met de vraag een requiem te schrijven...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
propaganda voor de literatuur
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Vraag je je dit ook af m.b.t. de Oscars, Emmy's, Grammy's, zilveren harpen enzovoorts, enzovoorts? Er zijn nu eenmaal tal van prijzen waarbij een jury subjectief oordeelt. Op zich niet anders dan wanneer je het publiek laat kiezen (zoals bij de NS Publieksprijs), alleen is de jury dan veel groter. Maar dat betekent ook dan niet dat het beste boek/programma/liedje wint.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De meeste mensen herkennen wel iets van hun eigen smaak en waardeoordeel in een kunstprijs. Een kunstprijs zorgt er dus voor dat onze werkelijkheid breder word.