Wie kan de afbeelding op de omslag van dit boek verklaren?

Het boek gaat over het klonen van mensen.
De eerste afbeelding is een andere versie van het boek en stelt een embryo voor, een teken van nieuw leven.
Nu heb ik de vierendertigste druk met de afbeelding die rood omcirkeld is maar kan de betekenis van de afbeelding niet verklaren.
heeft iemand enig idee?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (3)

Het lijkt mij de doorsnede van een cel.

Toegevoegd na 10 uur:
of minstens een namaak-doorsnede van een cel en wat dan een telkens herhaald patroon moet verbeelden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit is een afbeelding van een computersimulatie over de chemische samenstelling van een cel.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je daar een link van hebt heb je het beste antwoord!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oh die is al gegeven door de vraagsteller, ja zo kan ik het ook....
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tja, en dan is het niet eens een goed antwoord, want het plaatje is alleen van de chemische structuur van een stuk DNA, en niet van een hele cel. Het plaatje is trouwens alsof je de helix van de DNA "van boven" kijkt. Alsof je bovenaan een spiraaltrap staat, en dan kijk je naar beneden.
Het plaatje is een afbeelding van de structuur van de DNA, en niet van een cel.
DNA zit in de kern van een cel, en staat op een specifieke manier in elkaar gevouwen.
De zogenaamde "primaire structuur" van de DNA is de volgorde van de nucleotiden (de bekende AGTCCAGT serie...)
Elke ketting van DNA vormt dan vervolgens een spiraaltje, die je het beste kan vergelijken met een ouderwetse telefoon snoer, en dat is de secondaire structuur.
Twee ketens naast elkaar (stel je voor twee van die telefoonkabels in elkaar gevlochten) is wat wij noemen de tertiaire structuur, en is de fameuze "dubbele helix" van DNA.

Als je elke atoom van de DNA ketting als een puntje afbeeldt, en de verbindingen tussen deze met een lijn verbindt, en je dit plaatje "van boven" kijkt, dan ziet het precies zo uit als in je boek.
Het is alsof je bovenaan een glazen spiraaltrap staat, en dan kijk je naar beneden.

Zie in de foto de DNA dubbele helix gezien van de zij. Dat zal je misschien helpen.

De ontdekking van de DNA-structuur is een van de belangrijkste mijlpalen in de wetenschap. Hiervoor kregen de Engelse wetenschappers James Watson en Francis Crick de Nobel prijs (in de jaren 60, meen ik me te herinneren)
Hiervoor maakten ze gebruik van de eerdere ontdekkingen van een andere wetenschapper, Rosalind Franklin, die helaas vroeg overleed, en geen Nobel prijs kreeg.

Toegevoegd na 1 minuut:
In een boek dat over het klonen van mensen gaat, is dat heel toepasselijk, uiteraard, omdat je de DNA van iemand exact moet repliceren.

Toegevoegd na 39 minuten:
Sorry, het plaatje wordt niet "gepakt"! Zie via de link.