is een krant een tijdschrift?

ik moet voor mn essay 3 tijdschriften artikelen gebruiken en nu vraag ik me af of een krant onder de naam tijdschrift valt?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
4.4K

Antwoorden (4)

Nee. Een krant is geen tijdschrift en andersom.

Toegevoegd na 6 minuten:
Ik zou even nagaan of ze populaire of wetenschappelijke tijdschriften bedoelen. Ik weet niet hoe oud je bent en welke opleiding je volgt. Maar op HBO bedoelen ze met tijdschriften zeker niet Veronica :-D
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het hangt ook van het onderwerp af en ook van je docent. Maar op HBO/universiteit is het gebruikelijk dat je gebruik maak van wetenschappelijke artikelen. Elke school op dit niveau heeft abonnementen op verschillende (internationale ) wetenschappelijke tijdschriften die ze voor haar studenten ter beschikking stelt via een online versie op het internet (daarvoor heb je dus meestal inloggegevens nodig - gewoonlijk studentnummer + wachtwoord). Zo'n online database moet bijna 100% zeker ook de bibliotheek van je hbo hebben. Meestal heeft zo'n database ook zoekfunctie, dus je kan naar namen van tijdschriften of naar onderwerp zoeken, etc. Er zijn duizenden van die tijdschriften over van alles (van economie tot religie), dus ik kan niet zomaar een paar namen noemen. Als je me een pm stuurt met nadere info over het onderwerp van je essay, kan ik voor je even kijken via de online database van mijn universiteit welke opties er zijn.
Nee dat lijkt me niet. Kranten zijn iets meer gericht op gebeurtenissen en tijdschriften meer over persoonlijke dingen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee.
Een tijdschrift bevat onderwerpen die leven in de wereld, naast 'interessante' informatie over beroemdheden, de laatste trends, etc.
Een krant bevat het laatste nieuws uit de wereld, naast advertenties, vacatures etc. Natuurlijk zijn er kranten die ook aan de laatste roddels doen, maar zuiver gezien is het doel van een krant om de mensen van de laatste wetenswaardigheden uit het nieuws te voorzien.

Kortom: Een tijdschrift geeft een breed scala aan allerhande informatie, een krant vertelt je het laatste nieuws.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, een krant is een nieuwsblad wat verschijnt van maandag tot en met zaterdag. Het houdt je op de hoogte van wat er in de wereld gebeurt.
Een tijdschrift is een informatief of recreatief blad wat wekelijks, tweewekelijks, maandelijks of nog minder vaak verschijnt. Je kunt erin over jouw geliefde onderwerpen lezen. Het kan wetenschappelijk zijn, maar ook gewoon ter ontspanning bedoeld.

Toegevoegd na 8 minuten:
En nog een verschil is dat een krant hoofdzakelijk uit zwarte inkt op grote dunne vellen krantenpapier bestaat en een beperkte dikte heeft. Terwijl een tijdschrift veelkleurig is, gemiddeld iets kleiner dan A4 is, maar wel aardig dik kan zijn.
Amadea