En toen riep hij hard: "Zo moet dat!".
Dus eerst een dubbele punt, dan openen met aanhalingstekens, en aan het eind van wat er gezegd wordt sluiten met aanhalingstekens.

Toegevoegd na 2 minuten:
De eerste letter van wat er gezegd wordt schrijf je met een hoofdletter.
Amadea
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Moet die punt zoals bij uw voorbeeld er bij? Het ziet er een beetje overbodig uit.
Amadea
11 jaar geleden
Als de zin daarmee gesloten is dan komt er een punt achter. Zo niet, dan vervolg je na een komma met een kleine letter de zin.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor uw antwoord.
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
Hoi Amadea wat bedoel je met "na een komma met een kleine letter de zin" ?
Groetjes Timothy
Amadea
2 jaar geleden
Toen gaf zij op de vraag de reactie: "Dat moet zo, omdat de zin nog niet afgelopen is".

Andere antwoorden (4)

aanhanlingstekenes onder [tekst] aanhalingstekens boven
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En toen riep hij hard; "zo moet dat" ;)

Eerst de ; en dan tussen haakjes wat er gezegt word of werd.

Toegevoegd na 1 minuut:
Haakjes moest zijn "aanhalingstekens" :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Aanhalingstekens ja :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Is het nu ,,Op deze wijze'' of "Op deze". Voor mijn gevoel op de tweede manier.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En geen ; (punt-komma) maar
een : (dubbele punt).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De tweede manier, "zo dus" Ik was wel in de veronderstelling dat het met ; (punt, komma) moest. Anderen zeggen : (dubbele punt) zie ik nu. Ik heb het iig met ; geleerd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb het met : geleerd, maar misschien dat ; ook goed is.
Hij zei: "Dat is een goed boek".
Dus dubbele punt aanhalingsteken openen en aan het eind van de zin aanhalingsteken sluiten. Vroeger zette je het aanhalingsteken openen onderaan en het aanhalingsteken sluiten boven aan maar met een pc is dat lastig.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik was al aan het typen toen jij je antwoord plaatste Amadea.
Er zijn meer manieren dan de ene manier die herhaaldelijk hierboven wordt geopperd. Even allemaal op een rijtje.

NB: Of je " of ' gebruikt voor je dialoog is vrij persoonlijk. Ik hanteer de stelling dat ' gebruikt wordt voor dialoog en " voor een "nuancering". ;)

Hij zei: 'Dat had je beloofd.'
'Dat had je beloofd,' zei hij.
'Had je dat niet beloofd?' vroeg hij. (dus ook na een interpunctieteken dat normaal een zin afsluit [? of !] een kleine letter)
'Wat,' vroeg hij, 'had jij nou beloofd?'