Als je een kaart bedoelt met details van de hele wereld, dan: nee, die is er niet. Alle kaarten van Tolkien zelf (of zijn zoon) tonen witte vlakken als je ver naar het oosten of zuiden gaat.

De meest grootschalige kaarten van Midden-Aarde en al wat daarbij hoort, zijn te vinden in The History of Middle-earth (m.n. deel IV, zie bron 3), maar geen daarvan is echt 'af' — en vaak wijken ze af van de gepubliceerde boeken. Bovendien gaan die eerste kaarten nog over de wereld toen deze nog plat was, dus vóór de ondergang van Númenor (zo’n 3000 jaar voor LotR).

De 'Atlas of Middle-earth' van Karen Wynn Fonstad (zie bron 1) komt het dichtst bij een complete atlas zonder er van alles bij te gaan verzinnen.

Verder zijn er verschillende partijen die de gepubliceerde kaarten hebben aangevuld met hun eigen verzinsels, bv. de kaarten van The Lord of the Rings Online (LOTRO), het MMORPG-spel van Midden-aarde, zie ook bron 2; of Iron Crown Enterprises (dat intussen niet meer bestaat) voor hun RolePlayingGame rondom Midden-aarde. Beide hebben uitgebreide kaarten gepubliceerd. Maar, terwijl ze vaak meer details hebben ingevuld, geven ze meestal ook niet veel meer info als je naar oost of zuid gaat.

Zoals SonjaD zegt: via Google Images zijn de meeste wel online te vinden. :-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ja hoor, die staat in elk boek (van LOTR) ergens voor in meen ik, maar dat kan ook achterin zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, er is geen kaart van de volledige wereld van Tolkien. Wel heeft hij, en zijn zoon, verschillende stukken van de wereld getekend.

Via google images kun je er een heleboel vinden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja hoor, naast dat er een kleine getekende kaart staat in de leesboeken zelf, zijn er ondertussen ook vele "spin-off" boeken verschenen, waaronder de Complete guide to Middle Earth" en de "Atlas of Middle Earth" met goede kaarten erin.