Waarom heet een vrouwelijke acteur wel een actrice maar een vrouwelijke auteur niet een autrice ?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
11.2K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit is een goeie vraag en ik ben benieuwd naar de antwoorden.

Antwoorden (2)

Er zijn tegenwoordig wel meer beroepen/titels waar van oudsher alleen een mannelijke naam bestaat. Zo heb je o.a. ook nog dokter, monteur en militair (als voorbeelden).
Voor deze beroepen zijn simpelweg nog geen vrouwelijke benamingen, omdat ze nog niet lang genoeg (ook) door vrouwen uitgeoefend worden.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dokteres bestaat wel.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Klopt: http://www.onzetaal.nl/een-bloemetje-voor-de-secretaresse-m-v/ en dokteres bestaat niet (officieel).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@jc54 Hoe zit het dan met directrice? En conductrice? Worden die beroepen langer uitgeoefend door vrouwen dan het schrijverschap? Dacht het niet.
Bij een rolvertolker is het geslacht (meestal) belangrijk. Vandaar de aanduiding acteur en actrice.
Bij een zogenoemde maker is het geslacht niet belangrijk. Vandaar: auteur. Wil men toch het geslacht aangeven dan worden de benamingen schrijver en schrijfster gebruikt.
Bij een rolvertolker is het geslacht meestal zichtbaar. Een man speelt een mannenrol (acteur), een vouw speelt een vrouwenrol (actrice). Of er is - duidelijk- sprake van travestie.

Bij auteurs is het geslacht niet zichtbaar. Een auteur is een auteur. Zo kon het gebeuren dat de succesvolle thrillerschrijfster Suzanne Vermeer in werkelijkheid een man was: Paul Goeken. Na zijn overlijden in 2011 is- Suzanne Vermeer- doorgegaan met tentallen nieuwe boeken en niet bekend is of het nu een man of een vrouw is.
Er zijn veel meer van deze man/vrouw verwisselingen/misverstanden/rookgordijnen. Vele voorbeelden zijn te geven. Een recent voorbeeld: onlangs is bekend geworden dat de Spaanse bestseller-auteur Carmen Mola in werkelijkheid niet een vrouw is, maar drie mannen die gezamenlijk boeken schrijven. Hun argument: "Romans hebben geen geslacht. Vind je het een goed boek? Denk dan niet aan wie het geschreven heeft. Vind je het een slecht boek? Denk er dan evenmin aan."
Bronnen: https://nl.wikipedia.org/wiki/Suzanne_Vermeer
NRC, 18 oktober 2021.
Toegevoegd op 17 november 2021 08:24: tekst
2 jaar geleden
Amadea
2 jaar geleden
Maar de vraag is WAAROM dat zo is. Daar heeft in ruim elf jaar tijd nog niemand het antwoord op gegeven...
SentWierda
2 jaar geleden
@Amadea. Dat gaat misschien wel lukken, in ruim elf jaar. Inmiddels zitten we op ruim negen jaar.