Hoe kan je het beste onthouden wat er in je te schrijven verhaal (boek) gebeurt?

Ik wil graag een verhaal gaan schrijven met meerdere personen erin, maar hoe kan ik het beste onthouden, wie ze zijn, wat ze zijn, wat ze doen, en waarom en hoezo etc, etc?

Is daar nog een speciaal systeem voor, of moet ik die zelf uitvinden?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Door een synopsis te schrijven ; daarin vat je het verhaal heel kort samen en stel je de grote lijnen op. (Waar je overigens nog enorm van kunt afwijken, hoor, maar de ' rode draad' kun je zo eenvoudig in de gaten houden.

In dat zelfde schriftje (handwerk is hier vaak wel makkelijk) kun je ook dingen bijhouden als namen, biografieen, woonplaatsen, leeftijden, relatie-schema's, ideeen voor nieuwe (sub)plots etcetera.

Oftewel : een ouderwets notieiboekje of schriftje.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Er is bij mijn weten geen speciaal systeem voor. Sterker nog: Als je een boek schrijft, is het de verwachting dat je weet welk personage wat doet. Je kan natuurlijk kleine stamboompjes hebben, en vele notitieblokjes waarin je losse ideeen opschrijft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
mij lijkt dat het makkelijk is als je alles opschrijft,zo onthoud je het beter.heb je ook meteen een boek,handig..
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, daar zat ik ook al aan te denken... Besefte dat ik dan twéé boeken zou hebben als ik dat zou doen, en dat wil ik niet...
niko
12 jaar geleden
nou,twee vliegen in een klap,wat valt daar nou niet aan te willen.suc6 met uw boek(en).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
haha dan maak je toch twéé boeken, ipv van eentje... das dubbel werk. Beetje onnodig vind ik.
niko
12 jaar geleden
als je het opschrijft om te onthouden,heb je al je boek.dan hoef je geen tweede exemplaar te schrijven.het vermenigvuldigen laat je dan aan de drukker over.
Het beste kun je hiervoor een korte biografie schrijven over de karakters. Met hierin het volgende vermeld;

-Naam van het karakter
- Omschrijving in één zin wat de verhaallijn is van dit karakter.
- Motivatie van het karakter. (waarom)
- Het doel van het karakter. (wat)
- Het conflict van het karakter. (waarom lukt het niet/nog niet)
- Wat zal hij/zij leren, hoe veranderd hij/zij in het verhaal.
- Een alinea over de verhaallijn van het karakter.

Deze stappen komen uit de zogenaamde 'snowflake methode' Deze is mij aangereikt door iemand toen ik een soortgelijke vraag had. Ik vond het erg nuttig.

Lees er meer over (wel in het engels) http://www.advancedfictionwriting.com/art/snowflake.php
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Op een kaart index systeem. Als je veel personen of feiten en een lange tijdlijn schrijft werkt dit heel goed.
Op kleine gelinieerde kaartjes schrijf je de gegevens en je bewaart de kaartjes alfabetisch in een bakje. Zo kan je bv van alle personen hun naam, leeftijd huwelijkse staat, namen van hun kinderen en ouders etc, kleur van hun ogen etc bijhouden. Maar je kan ook op kaartjes feiten over een persoon of een situatie bijhouden. Op die manier blijf je georganiseerd in je verhaal.