Wat is het moraal van het welbekende verhaal van de Fabel van Aesopus: De krekel en de Mieren?

wat is het moraal van de volgende fabel?:

De krekel en de Mieren (Τέττιξ καὶ μύρμηκες)
Het was winter en een hongerige krekel vraagt de mieren, die bezig waren hun natgeworden graanvoorraad te drogen, om iets te eten. De mieren vroegen op hun beurt waarom hij in de zomer geen voedselvoorraad had aangelegd zodat hij 's winters geen honger hoefde te lijden. De krekel antwoordde dat al zijn tijd opging aan het zingen. De mieren lachten en zeiden: 'heb je 's zomers gezongen? Dan zul je 's winters dansen!'

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
26.8K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voorbereiden om mindere tijden?

Het beste antwoord

"Wat deed je toen de zon nog straalde
En ik mijn voorraad binnenhaalde?"
"Ik zong voor jou," zei zacht de krekel.
"Daaraan heb ik als mier een hekel!
Toen zong je en nu ben je arm.
Dus dans nu maar, dan krijg je 't warm!"

Het moraal:
Wie leeft van kunst gaat door voor gek.
Vaak lijdt hij honger en gebrek.

Toegevoegd na 2 minuten:
Je moet werken om wat te bereiken in plaats van je bezig te houden met kunsten en onzinnigheden die niets opleveren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

De moraal is dat je moet werken voor je brood.
Je kunt niet verwachten dat er voor je gezorgd wordt als je zelf niets positiefs aan je situatie gedaan hebt.
Dit geldt niet alleen voor je eten, maar ook voor de rest. Als je niet studeert geen diploma, als je niet solliciteert geen werk.
anneliez
12 jaar geleden
De moraal is dat je de logische gevolgen van je (eerdere) keuzes moet accepteren.
Het goede van vooruitkijken en plannen wordt in dit fabeltje op een leuke manier verwoord.

Dansen staat tot zingen (muziek) als eten staat tot voedsel verzamelen.