Het verschil is niet zo groot, en het zal best doorelkaar gebruikt worden. Als je het echt goed wilt doen, dan kun je zeggen dat een titelverklaring subjectief is, en een titelbeschrijving objectief.

In boekverslagen lees je vaak, naast allerlei andere informatie over het boek, een titelverklaring. Je legt dan de titel uit, en dat kun je op je eigen manier doen. B.v. de verklaring van de titel van het boek "De Renner" van Tim Krabbé, zou kunnen zijn: "De renner is Tim Krabbe zelf. Het boek gaat over een wedstrijd die hij als wielrenner rijdt." Als iemand anders die titel zou verklaren, dan kan hij het anders formuleren.

Titelbeschrijvingen worden o.a. gebruikt bij bibliotheken. B.v. om te catalogiseren, dus boeken in te delen. Als 10 mensen met zo'n klusje bezig zijn, is het handig als daar afspraken over worden gemaakt, en iedereen zal daar dezelfde beschrijving geven. Je kunt dan denken aan het soort boek (hobby, reis, roman, wetenschap), de druk, jaar van uitgave, en uitgever. Dat is dus objectieve informatie, (er wordt niks uitgelegd, alleen maar vastgelegd) terwijl je bij een beschrijving van een titel veel vrijer bent om te interpreteren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In een titelbeschrijving wordt in het kort uitgelegd om welk boek het gaat: auteur, titel, uitgever, ISBN-nummer, aantal pagina's, en of er illustraties zijn.

In een titelverklaring wordt toegelicht wat met de titel van een boek bedoeld wordt. Waarom heet het zo?
Amadea