Dat kan een hele toer zijn, en heeft wel wat te maken met hoe houd het boek precies is, en van welk materiaal het is gemaakt.

Moet het echt gerestaureerd worden, ga dan niet zelf lopen knoeien, maar laat dat over aan de vakman.

Om boeken goed te houden hebben ze precies de juiste temperatuur en luchtvochtigheid nodig, om ze zowel te beschermen tegen uitdroging als tegen schimmels in een te vochtige omgeving. Dat luistert vrij nauw.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
laten restaureren is me te duur, ik heb mijn jeugdsentiment laten sealen bij de slager, kan er geen lucht meer bijkomen...

Andere antwoorden (1)

Er zijn methodes om papier weer zo goed als nieuw te krijgen, maar afhankelijk van de leeftijd van het boek, waar het van gemaakt is en hoe slecht het boek is moet je overwegen óf, wat en hoe je technieken toepast. Of hangt af van de grootte van de schade, is er een bedreiging voor de informatie in het boek of is er alleen maar uiterlijke schade? want papier moet je blad voor blad restaureren dus het boek moet uitelkaar gehaald worden als je dat wil doen, iets wat vaak zonde is en heel duur. Ik heb zelf laatst stage gelopen bij een professionele papier restaurateur en zelf handschriften van ongeveer 400 jaar oud gerestaureerd, en dat was erg veel werk waar gespecialiseerde apparatuur voor nodig was zoals waterbaden waar heet precies de waterstanden van bepaald kunnen worden, een vacuumtafel en een uitgebreide kennis over welke vezels je aan het papier toe moet voegen. mijn advies, begin er niet op eigen houtje aan! Dat betekent vrijwel zeker het einde van je boek.
Als je geen waarde hecht aan hoe het boek eruit ziet en je puur de informatie in het boek wilt bewaren zou je alles over kunnen typen, alles scannen of de pagina's plastificeren ofzo maar dat is geen mooie uitweg.