Gaat het er bij een Essay om dat je vooral je eigen mening naar voren laat komen en dus veel zegt: ik vind of ik denk? of mag er geen ik in voor komen

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1K

Antwoorden (1)

Ja, het klopt dat je in een essay je eigen mening naar voren laat komen, en dus een persoonlijk visie geeft op een bepaald onderwerp.

Maar dat houdt zeker niet in, dat je tekst vol moet staan met "ik vind" of "ik denk", want anders wordt je essay onleesbaar. Je kunt, als je daar behoefte aan hebt, in het eerste gedeelte, (en desnoods ook nog eens op het einde) de lezer waarschuwen, dat het hier toch echt alleen je mening is, en het niet om vaststaande feiten gaat, maar dat moet dan genoeg zijn.

Wil je in je essay ook nog zaken aanhalen, waar het niet om jouw persoonlijk visie gaat, maar om b.v. feitelijke informatie, of de mening van iemand anders, dan kun je dat altijd daar nog vermelden.

Het woordje "ik" mag er best in voorkomen, maar om steeds te lezen "ik denk" is overbodig, en kan op de lezer ook (terecht of onterecht) overkomen, als dat je zelf met je onderwerp nauwelijks raad weet.