Wie kent het verhaal van de hinde met de braaipot om de hals?

Het is een kinderverhaal dat mijn vader me vroeger altijd vertelde, en het was echt mijn lievelings verhaal! maar nu ben ik het vergeten en kan ik het nergens meer vinden :( Kent iemand dit verhaal, een link ernaartoe of een boek waar het in staat?

Super Bedankt!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
tja, het ging over een paard dat te weinig werd gevoederd door de boer, en die toen in opstand kwam. Hij at de boer op, pakte de braaipot van het vuur en ging het dorp onveilig maken en kinderen opeten. Er waren ook nog twee andere kinderen, die toen op een of andere manier het paard gingen stoppen.
Mijn vader vertelde het altijd uit zijn hoofd, maar het zal vast wel ergens opgeschreven zijn. Ik weet gewoon niet waar, en of het verhaal wel echt zo heet :)

Antwoorden (1)

Het is een Fries volksverhaal, zoek het dus in die richting.
Ik vond een verhaal wat heet "de zoete pap"en is een kort verhaal wat het kan zijn. (zie bron)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bedankt, maar dit is het niet. het gaat over een paard dat mensen op gaat eten. bedankt voor het zoeken!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is sowieso geen Fries maar een Duits verhaal (Hessen) en bekend van de sprookjes van Grimm.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Marleen:
Sorry, mijn antwoord bestaat eigenlijk uit 2 onderwerpen, ik zal het volgende keer anders formuleren zodat het duidelijk is.. goofygoober: succes met deze zoektocht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ah, okee.
Ja, veel succes ; ik heb even flink lopen zoeken, maar niets in die richting gevonden.
Vertelde heit het in het Fries, en wat zijn de Friese steekwoorden/zoektermen ?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb thuis de boeken van Grimm en Andersen erop nageslagen en een sprookjesboek van Annie MG Schmidt. Ook het internet afgelopen, maar helaas! Kan het toch misschien zo zijn dat je vader het zelf heeft bedacht? Ik neem aan dat hij niet meer leeft zodat je het na kan vragen. Misschien bij andere familieleden? Broers/zussen? Succes!