Hoe gaat het in zijn werk wanneer je jouw boek door een ghostwriter laat schrijven, en waar zou je een goede kunnen vinden?

Zijn er referentie sites waarbij je kan kiezen? Kom je dan in sessies bij elkaar waarbij jij verteld en de ghostwriter schrijft, of hoe moet ik mij dit voorstellen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Als je wat rondneust op internet, dan kom je er al snel achter, dat de ghostwriters in rijen van 10 klaar staan, om jouw boek te gaan schrijven. Op één oproepje van iemand die een ghostwriter zoekt, reageren mensen als vliegen op stroop.

Dat is ook geen wonder, als je je beseft dat het schrijven en uitgeven van een boek tot de verbeelding spreekt, en dat daarom zo'n beetje half Nederland bezig is met het schrijven van een boek, dat waarschijnlijk nooit uitgegeven zal worden. Het aanbod van ghostwriters is dus veel groter dan de vraag, en het zal je geen enkele moeite kosten om iemand te vinden. Of dat ook allemaal professionals zijn, is een andere vraag.

Hier een voorbeeld van een oproep met reacties:
http://schrijvers.startpagina.nl/prikbord/8214625/13849556/ghost-writer-gezocht

Hier kun je meer algemene zaken lezen:
http://deghostwriter.blogspot.com/
en dit forum is ook interessant:
http://www.schrijvenonline.org/forum/14426

Hier een voorbeeld van iemand die zich aanbiedt:
http://www.kapaza.nl/Diversen/Diversen/28447665/Ghostwriter.html

Voor je hiermee begint, lijkt het me goed, dat je je realiseert, dat het een kostbare zaak kan worden. Een goede ghost-writer rekent gewoon een uur-tarief, en dat kan flink oplopen. Ook hier zal gelden dat kwaliteit gewoon betaald moet worden.

De beste manier lijkt mij een oproep op internet. Je ziet hierboven al 2 plaatsen waar je dat zou kunnen doen. Om het kaf van het koren te scheiden, kun je beginnen met eerder werk van de ghost-writer te lezen, en te kijken of zijn stijl je bevalt. Vervolgens kun je contact opnemen met de opdrachtgevers uit het verleden (een goede ghostwriter zal daar geen enkel bezwaar tegen hebben).
Je kunt dan vragen of het uiteindelijke resultaat in overeenstemming was met de bedoelingen van de opdrachtgever. Een betere referentie lijkt me niet mogelijk.

Je vraagt ook nog hoe het in zijn werk gaat, tijdens het schrijfproces. Ik denk dat jij dat helemaal in de hand hebt. Je zult net zolang met de ghoswriter moeten praten, tot het moment, dat je denkt, dat de ghostwriter genoeg weet, om een goed en waarheidsgetrouw resultaat af te leveren. Het aantal sessies zal voor de ghostwriter niet zo belangrijk zijn, als je maar betaalt. Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja zeker, als je maar betaalt! +