mag je een stuk uit een film citeren ?

Ik schrijf een boek waarin in een stuk (het einde) van een Disney Film wil citeren. Er komt duidelijk ter spraken welke film dit is en ook Disney wordt vermeld dus er is in geen zins verwarring of het een stuk van mij is of van iemand anders. Mag dit. Zo nee, bij wie kan ik vragen of ik dit mag opnemen in mijn boek ?

Alvast bedankt

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.6K

Het beste antwoord

Er is een citaatrecht, en daar kun je gebruik van maken. Aan de meeste voorwaarden voldoe je al, zoals blijkt uit je toelichting. Zoals het duidelijk vermelden van Disney en de naam van de film.

Verder moet je citaat een duidelijk doel hebben en het moet relevant zijn voor je verhaal; er moet dus een duidelijke relatie zijn tussen citaat en de inhoud van je boek. Ook daar zul je vast aan voldoen, want anders help je je eigen boek om zeep.

Blijft nog over de lengte van het citaat. Daar zijn geen vaste regels voor, maar ook jij zult begrijpen dat het citaat verhoudingsgewijs maar een klein onderdeel mag zijn van je totale boek. De helft van je boek het verhaal van Disney, en de andere helft jouw verhaal, dat kan natuurlijk niet, want dat is geen citeren meer. Maar met 10 of 15 zinnen zul je niet snel in de problemen komen. Ook moet je correct citeren, en niet rommelen in de tekst; maar dat zul je vast zelf ook al hebben bedacht.

Wil je helemaal 100% zeker zijn, stuur dan een mail naar Disney of de producent van Disneyfilms. Via Internet Movie Database (en Google) is dat goed te doen.
Verwacht je dat je boek een bestseller wordt, dan zou je ook een jurist in kunnen schakelen, die gespecialiseerd is in citaatrecht. In dat geval kan er wel 100/150 Euro af voor een gesprekje van een half uur.

Ten slotte: het probleem van citeren zal in de praktijk pas actueel worden, als je boek wordt uitgegeven. De redacteur/uitgever van je boek zal je er altijd op wijzen, als je ongeoorloofd zou citeren.

Succes met je boek!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Een citaat is anders dan plagiaat; je verwijst immers naar de bron. (Beperkt) citeren moet dus altijd kunnen.

In wetenschappelijke stukken wordt een citaat naar mijn weten altijd cursief weergegeven.

Soms wordt een citaat ook als losse alinea neergezet. Eveneens cursief met haakjes aan beide kanten ervan en met grotere marges dan de andere alinea's. Op deze manier geef je ook cosmetisch extra gewicht aan het citaat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat ik je kan aanraden is een citatie maken aan het einde van het geciteerde stuk. Hierin verwijs je vervolgens naar Auteur, Titel, Plaats en datum. e.v.t ook instantie / corporatie e.d.

zie bovenstaand commentaar, vervoeg de genoemde citatie verwijzingen. En zo moet het goed zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Geen probleem, zit er nooit over in :) ik waardeer het ten alle tijden wanneer mensen feedback geven.