Het rood en het zwart zijn symbolische kleuren. Je zou kunnen zeggen dat rood de kleur van de liefde is, en zwart de kleur van de dood. Tijdens de Restauratie heeft de kerk het eigenlijk voor het zeggen. En als mensen uit het lagere volk zoals Julien al een kans hebben carrière te maken, is dat alleen in het zwart van de priestertoog. In een eerdere periode zou de eerzuchtige Julien carrière hebben gemaakt in het rood van het soldatenuniform, als soldaat van Napoleon. Vandaar ook zijn enorme bewondering voor Napoleon. Napoleon Bonaparte was een gewone jongeman uit de burgerij die met succes een greep naar de macht heeft gedaan. Ook Julien was een gewone jongeman uit de burgerij.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

"The most common and most likely explanation of the title is that red and black are the contrasting colors of the army uniform of the times and of the robes of priests, respectively."
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Le rouge et le noir is niet alleen een roman over de liefde en verliefdheid, maar bevat eveneens een analyse van machtsstructuren. De schrijver komt tot de constatering dat iedereen alleen maar naar macht streeft. Op enkele individuen na blijken allen –zelfs de leden van aristocratie en geestelijkheid –òfwel ordinaire baantjesjagers òfwel niets ontziende machtszoekers te zijn.
Het verhaal heeft ook iets van het realisme in zich. Juliens reacties getuigen vaak van een realistische kijk op de dingen, soms zelfs van iets berekenends. Ondanks alle romantische gevoelens wordt hij gedreven door de ambitie om in deze voor hem uitzichtloze klassenmaatschappij carrière te maken.