nee dat kan niet of meerdere teksten
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het gebeurd vaak dat een verhaal wordt verteld door een auctoriale (alwetende) verteller, maar dat het de hele tijd aan een personage is gekoppeld en door diens ogen wordt verteld. Er is dan sprake van een externe verteller met een personagegebonden focalisatie.
Ruwweg houdt dat in dat de verteller buiten het verhaal staat, er geen rol in speelt (extradiëgetisch is), maar dat de gebeurtenissen vanuit het perspectief van een personage verteld worden, aangevuld met opmerkingen zoals 'hij wist niet dat het allemaal zou mislukken' e.d.

Maar je vraagt volgens mij of het mogelijk is dat er een personagegebonden verteller aan het woord is die een extern en alwetend perspectief aanneemt. En dat kan ook. Er is geen reden waarom een alwetende verteller geen personage zou kunnen zijn. Waarschijnlijk wordt het dan wel een verhaal waarin het personage zelf geen rol speelt, maar waar hij alles van weet, of het is een navertelling - de verteller vertelt alles wat er gebeurd is nadat hij het heeft meegemaakt en kan zo een alwetende verteller worden. In dat geval kun je zinnen tegenkomen als 'later zou het allemaal duidelijk worden, maar op het moment snapte ik er niets van' en 'op dat moment hadden ze me bijna gevonden'. De verteller vertelt zijn verhaal (en/of dat van anderen) na afloop, waardoor het hele verloop bekend is. In dat geval is er een personagegebonden verteller met een auctoriaal perspectief.