Alle literatuur bevat een boodschap, een norm. Het gaat erom hoe je die brengt. Als die niet al te nadrukkelijk aanwezig is en de vorm niet verwaarloosd wordt, dan heb je het over literatuur. Literatuur is een kunstvorm waarbij de auteur de boel met behulp van taal op probeert te schudden.
Lectuur daarentegen is heel overzichtelijk: makkelijk te doorzien, met vaststaande types. Literatuur is gelaagd, subtiel en heeft diepgang. Lectuur volgt vaste patronen. Literatuur probeert je te verrassen.
Allebei heb je nodig, zeker als kind. Je wilt bevestigd worden in je bestaan, want daaraan ontleen je je zekerheden. Maar je wilt ook verrast worden, want die verwarrende wereld om je heen wil je toch ook verkennen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

lectuur zijn de gewone tijdschriften, literatuur de bladen waar je iets van leert, bijv over geschiedenis of wetenschap

Toegevoegd na 2 minuten:
kunnen ook boeken zijn
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
literatuur blijft lang houdbaar, terwijl lectuur oppervlakkiger is.
12 jaar geleden
Literatuur zijn boeken en naslagwerken van een bepaald niveau qua inhoud. Lectuur is vaak wat eenvoudiger van aard, zoals bijvoorbeeld tijdschriften of van die doktersromannetjes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lectuur in de ruime betekenis verwijst naar alles wat gelezen kan worden. Het is dus een verzamelnaam voor boeken, stripboeken, pamfletten, tijdschriften en kranten. Lectuur in de strikte betekenis is de lagere, populaire vorm van geschreven fictie. De rest van dit artikel behandelt lectuur in deze zin.

Lectuur wordt gekenmerkt door eenvoud: simpele verhaallijnen, oppervlakkig getekende personages, weinig vernieuwend in schrijftechniek. In tegenstelling tot de karakters in literatuur, zitten in lectuur stereotypen die altijd oppervlakkig blijven. Ze veranderen niet in het verhaal. De bekendste vormen van lectuur zijn stationsromannetjes met clichématige liefdesverhalen als onderwerp. Lectuur of pulp staat tegenover literatuur.

Lectuur wordt soms aangeduid als massaliteratuur, ontsnappingsliteratuur, triviaalliteratuur, amusumentsliteratuur of populaire literatuur. Daaronder vallen dokters-, liefdes-, sciencefiction-, wildwest- en misdaadromans, maar ook vele week- en maandbladen vallen onder deze noemer.

===============================================================

Literatuur

Voor het Nederlandse tijdschrift, zie Literatuur (tijdschrift)

Merton College, hal van de bibliotheekHet woord literatuur (ook wel litteratuur of (de) letteren) heeft verschillende, dicht bij elkaar liggende betekenissen. In de ruimste zin is literatuur de verzameling van alle teksten, zowel geschreven als in mondelinge vorm.

De term "literatuur" wordt in pregnantere zin het vaakst tegenover lectuur gesteld. In die betekenis zou literatuur de "hoge, elitaire" vorm en lectuur de "lage, plebejische" vorm van teksten aanduiden.

Daar waar literaire auteurs vaak een boodschap op artistieke wijze willen overbrengen, zijn schrijvers van lectuur gericht op het schrijven van teksten die vooral ter ontspanning gelezen worden.

Toch is wat tot de literaire canon gerekend wordt slechts een consensus en kunnen auteurs van wie het werk in een eerdere periode nog tot literatuur werd gerekend uit deze canon verdwijnen, en andersom.
...
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lectuur is voor mensen die winst willen maken met hun boeken/tijdschriften. Literatuur zijn boeken voor mensen die geen winst willen maken, maar juist iets duidelijk willen maken zoals Wetenschap.