Elke tekst gaat ergens over dit is het onderwerp, 'Wat de schrijver er over zegt is de hoofdgedachte..
Dit kun je in een zin zeggen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lees de tekst helemaal door en probeer te begrijpen waar het over gaat. Maak daarna een samenvatting van de tekst in een of twee zinnen; dit is de hoofdgedachte.

Probeer je in te leven in de schrijver: wat heeft hij als stelling in zijn hoofd gehad toen hij het artikel schreef?

De hoofdgedachte vind je vaak letterlijk terug in de eerste zin van de tekst. De rest van de tekst is dan een uitleg van wat er met die eerste zin wordt bedoeld.