Waarom worden informatieve ebooks alleen per boek verkocht en niet per hoofdstuk?

Sommige boeken zijn niet in zijn geheel interessant of belangrijk voor de koper dus dan zou je (ik iig wel) misschien alleen een paar hoofdstukken bestellen ipv het hele boek.

Waarom zie je dit niet?

Toegevoegd na 7 minuten:
Ik heb het specifiek over ebooks en niet over boeken in de boekenwinkel.

Toegevoegd na 7 minuten:
Ik heb het specifiek over ebooks en niet over boeken in de boekenwinkel.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (3)

Omdat de auteur/maker van het boek het hele product heeft gemaakt, dat was zijn klus, zijn werk. Je koopt anders een deel van iemands levenswerk. Wb informatieve boeken zou het makkelijk te regelen moeten zijn, maar ik vermoed dat het de auteur om de eer gaat. Of ze zijn er gewoon nog niet opgekomen.
Dat het wel zou moeten kunnen bewijst itunes wek, daar kun je ook losse nummers van een cd kopen.

Gooi eens een balletje op bij de uitgevers. Op zich niet zo'n heel gek idee. :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als daar vraag naar zou zijn, dan zou deze mogelijkheid er zeker zijn. Je kunt er gewoon van uitgaan, dat bijna niemand behoefte heeft om een enkel hoofdstuk uit een boek te downloaden. En dan is het helemaal niet interessant voor een ebook-verkoper op het internet, om een heel systeem op te gaan zetten, zodat klanten ook losse hoofdstukken kunnen downloaden.

Een van de redenen dat het niet mogelijk is, zal zijn, dat bijna niemand al weet welke hoofdstukken interessant zijn of niet. Want in dat geval ken je het boek al. Ook zullen er maar heel weinig boeken zijn, die geschikt zijn, om per hoofdstuk te lezen. De meeste boeken zijn één geheel, en je hebt er in dat geval niets aan om één hoofdstuk te downloaden, omdat je dan het verband mist.

Stel je eens voor: een compleet boek downloaden kost b.v. bij Bol.com 5 Euro. Als dat boek 20 hoofdstukken heeft, dan zou Bol.com 25 cent of zo moeten rekenen, voor dat hoofdstuk. Daar is voor Bol.com niets aan te verdienen, dus zo'n hoofdstuk gaat dan al gauw 1,25 kosten. En dan zijn we weer terug bij af, want dan zullen mensen natuurlijk kiezen voor het hele boek.

Toevallig lukt het met liedjes wel. Die kun je los kopen zonder het hele album aan te schaffen. Maar ook dan ben je veel duurder uit. Kortom: als ergens vraag naar is, dan springt de commercie er heus wel op in. Zodra er veel mensen dringend behoefte hebben aan 20 suikerklontjes of kuipjes margarine voor 3 boterhammen, dan gaat AH zoiets direct verkopen. Ook voor losse hoofdstukken uit ebooks geldt: als er vraag naar is komt het aanbod vanzelf.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wanneer een ebook per hoofdstuk verkocht gaat worden, moeten alle eenmalige kosten voor een heel ebook per hoofdstuk in rekening worden gebracht. Dan zal dat boek buitensporig veel meer zou gaan kosten en is het heel goed mogelijk dat je bij aanschaf van 3 hoofdstukken al de prijs betalen moet die je nu voor een heel ebook moet betalen.