Stel nou, dat ik een boek ga schrijven / geschreven heb?

die ik uit wil laten geven, hoe voorkom ik dan dat anderen met mijn idee aan de haal gaan? Hoe bewijs ik dat dit mijn verhaal is?

Toegevoegd na 23 minuten:
Nou meen ik wel een dergelijke, misschien wat ongewone schrijfstijl heb, dat ik eigen werk wel zal herkennen, ook al heeft iemand anders het gekopieerd...

Maarja, dat bewijst natuurlijk allemaal niks, juridisch gezien?

Toegevoegd na 25 minuten:
Nou ja, het mag duidelijk zijn dat ik niet echt bekend ben met de wereld van boekenschrijvers of hoe je het ook maar moet noemen, maar was er zo eens nieuwsgierig naar

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1K

Het beste antwoord

Je gaat dat boek uitgeven daar heb je een uitgever voor nodig en voordat je een uitgever gevonden hebt die wel iets in jouw idee ziet, kunnen er wel jaren voorbij zijn gegaan.

Stel dat nou iemand toevallig iets van jouw idee zou opvangen op een feestje waar jullie beiden zijn. Je laat je in je enthousiasme iets ontvallen en een ander denkt hee daar kan ik wel iets mee.

Dus die gaat als een gek aan het schrijven en jij bent nog steeds bezig om een uitgever te zoeken.

Je concurrent heeft zijn boek af en kent toevallig al een uitgever en die gaat het boek uitgeven. Dan heb jij pech gehad want jij kunt niet bewijzen dat die ander met jouw idee aan de haal is gegaan.

Wat zou je nu kunnen doen ? Je belt een notaris op en zegt dat je bij hem je boek wilt deponeren. Dan maakt die notaris een akte op(officieel stuk) waarin hij vastlegt dat jij het boek ....huppeldepup... hebt geschreven en je script gaat bij hem in de kluis.

Dan kun je dus officieel bewijzen dat op die en die datum dat boek door jou was geschreven, want notariële akten blijven altijd bewaard.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kijk, dat is nou nog eens een uitgebreid antwoord, daar kun je wat mee als vraagsteller, waarvoor dank +
Ceeve
12 jaar geleden
Myra daar heb je gelijk in, dat kost tegenwoordig € 6,00 (vroeger trouwens € 3,00) maar dan heb je alleen maar het bewijs dat je een boek hebt geschreven. De belastingdienst bewaart geen manuscript en als ze elke bladzijde afzonderlijk moeten reagistreren zijn ze veel duurder dan de notaris. De notaris hoeft maar een simpele akte op te stellen. Ik denk dat je dan met maximaal € 400,00 een heel eind komt en misschien nog minder.

Andere antwoorden (3)

Door jou naam erbij te zetten.
Zo zien ze:
Oh, de schrijver is [Naam] [Achternaam]
Dan weten ze dat die verhaal van jou is en niet van iemand anders.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
daar waar ik mijn naam opschrijf, kan iemand anders toch wel zijn / haar naam daarover heen plakken?
Door altijd het manuscript zelf te houden en alleen copieen te vesturen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wees niet te bang dat je idee gejat wordt. Ten eerste heb je zelf in je hoofd hoe je het boek precies gaat invullen, dat kan niemand kopiëren.
Maar door je idee met anderen te delen krijg je vaak wel waardevolle input en hulp. Als je aan niemand vertelt wat je voorstel is en je legt het niet aan uitgevers voor, dan zul je ook niet meemaken dat een uitgever je uitnodigt om een hoofdstuk of een manuscript in te sturen.

Als je manuscript af is, kun je het naar uitgevers sturen om te zien of ze het uit willen geven. Dat is inderdaad een langdurig traject en maar weinig manuscripten vinden op die manier hun weg naar de boekwinkel. Wees niet bang dat een uitgever met je werk aan de haal gaat. Wil je echt kunnen bewijzen dat een tekst/manuscript van jouw hand is, dan kun je het laten waarmerken bij de Belastingdienst. Zij zetten een datumstempel. Verder heb je automatisch het auteursrecht op je eigen werk. Daar hoef je niets voor te doen.
Het benaderen van een uitgever is een vak apart en is hier niet uit te leggen, maar op onze site vind je daar veel informatie over (zie bron).