Wie kent boeken in het genre van Harry potter? Zie beschrijving.

Ik lees heel veel en leen alles uit de bibliotheek. Nu is het zo dat de jeugdafdeling 12+ volstaat met boeken van Carry Slee en dergelijke, en daar heb ik niks mee. De boeken die er staan en die ik wel leuk vind zijn boeken van Kevin Brooks, Kate Cann en waargebeurde drama's en oorlogsverhalen maar die heb ik allemaal al minstens 10 gelezen zonder te overdrijven... Ik ben ook een grote fan van Harry Potter-boeken en dan vooral het mysterieuze ervan en dat het niet helemaal uit een fantasiewereld bestaat.

Mijn moeder raadde me aan om naar de volwassen boeken te gaan kijken, maar mijn beeld van 'volwassen boeken' is dat het langdradig en saai is... Wie kent leuke schrijvers of boeken die niet heel erg saai zijn, maar wel aansluiten op mijn smaak?
Dat zou wat speurwerk in de bibliotheek besparen. Ik ben trouwens 15.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5.5K

Het beste antwoord

Dat genre noemen we fantasy, maar het is een beetje breed. De officiële groepsnaam is ' science fiction, fantasy en horror' , en deze 'afdeling' is voornamelijk Fantasy, en dan weer de sectie ' Wizardry en Sorcery.
Helaas sorteren boekenwinkels / bibliotheken niet zo goed uit, maar met deze woorden zul je zeker makkelijker kunnen speuren. Kijk ook naar de stickertjes op de ruggen van de boeken ; die geven vaak het genre aan met een pictogram.

Als je Harry Potter goed vind, zul je zeker de belangrijkste werken waaraan zij haar plots heeft ontleend goed vinden : Lord of the Rings. Al is dat wat gewelddadiger en daarmee nog net iets meer een ' jongensboek' .

De boeken van Septimus Heap van Angie Sage zijn ook vreselijk leuk, maar eerlijk gezegd vind ik ze persoonlijk alweer een beetje te kinderachtig. OF de Wicca-serie van Tiernan, al zijn die weer meer voor meiden. Net als het wat kinderlijke Twilight Saga. Ook de boeken van Tonke Dragt en Thea Beckman zul je dan zeker kunnen waarderen. Al zijn dat wederom toch wel een beetje kinderboeken. Met 15 worden ze waarschijnlijk wat te saai en te simpel voor je, en wil je een rijkere wereld. Wat dat betreft zijn de boeken van Rowling een klasse apart ; volwassen werk, dat ook kinderen aanspreekt.

Goeie schrijvers in het fantasy-genre zijn verder Anne Rice en Clive Barker. En natuurlijk Stephen King.

Denken dat volwassen boeken saai en langdradig zijn is echter een HEEL groot misverstand. Je bent in de war met literatuur - die inderdaad niet altijd even spannend is. Voor volwassene worden echter ook een heleboel zeer spannende verhalen geschreven, die geen enkele andere opzet hebben dan onderhoudend zijn. De boeken en verhalen zijn echter in de regel beter afgerond, de plots zitten beter in elkaar, en de geschetste wereld is veel levendiger. En je hoeft natuurlijk niet meteen met de dikste zevendelige serie te beginnen - al smaakt een goed boek al snel naar meer.

Is er trouwens iets leukers te bedenken dan speuren naar een boek dat je aanstaat in de bibliotheek ?? Daar wil je toch niet op besparen ?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Stephen king altijd +1. Alleen is wel een flinke categorie enger dan HP volgens mij.

Andere antwoorden (8)

Dan zou ik je aanraden eens te beginnen met De Hobbit van J.R.R. Tolkien.

Mocht je dat boek mooi vinden, dan kun je je daarna uitleven op "In de Ban van de Ring".

De Hobbit is eigenlijk een begin, ooit geschreven als soortement van kinderboek. In dat boek vind de hoofdpersoon een ring, de ring die in "In de ban van de Ring" de hoofdrol vertolkt.

Leuke boeken, veel fantasie (maar er spelen ook mensen in mee :P).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jaaaaa, heeeerlijke boeken ook!!! +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ter aanvulling hierop: ik heb eens een engels gesproken luisterversie van The Hobbit gedownload. Fantastisch om bij in slaap te vallen! Alsof je een deftige engelse opa hebt die je een spannend verhaal voorleest voor 't slapen gaan. Inclusief typetjes en gezongen liedjes :D
De geheimen van Nicolas Flanel, iets minder vlot leesbaar.
Van de zelfde schrijfster al HP b.v. De vertelsels van bakker de bard en nog een paar, zie link.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom krijgt dit nou weer -1?
Heeft jjjgroot nu ook al last van die vervelende incognito minner?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Over welke -1 gaat dit, in ieder geval niet afkomstig van mij.
Kijk bij boeken voor volwassenen eens bij het genre science fiction: veel boeken bestaan uit meerdere kortere verhalen en zijn dan ook zeker niet langdradig.
Verhalen gaan meestal over fictieve situaties met mysterieuze gebeurtenissen.
Een andere aanrader: In de ban van de ring van Tolkien:
weliswaar een lang verhaal maar van begin tot einde spannend.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voor Harry Potter werd er al geschreven over een jongen die naar een tovenaarskostschool ging.
Je kan de Aardzee trilogie van Ursula le Guin eens proberen. Het is wat anders dan Harry Potter hoor. Maar als je 15 bent, kan dit wel.

Verder vond ik de Hobbit ook geweldig!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"maar mijn beeld van ‘volwassen boeken’ is dat het langdradig en saai is" Echt niet!!!! in volwassen boeken worden wel meer volwassen onderwerpen aangesneden die je in kinderboeken niet zult vinden, zoals (meer) geweld, sex, misdaad en
volwassen-ellende met betrekking tot liefdes en familie relaties.

Als je boeken zoals Harry Potter leuk vindt, kijk eens in het genre Fantasie en Science Fiction. Je kunt ook op de site kijken van www.boekmeter.nl
Hier worden veel boeken beschreven en mensen maken ook lijstjes met hun favorieten boeken. Hier vind je top lijstje met fantasy boeken:

http://www.boekmeter.nl/forum/6/420

bijvoorbeeld:
01.de poort des doods - weiss & hickman
02. in de ban van de ring - j r r tolkien
03. de donkere toren - stephen king
04. anderland - tad williams
05. de oorlog van de grote scheuring - raymond e feist
06. de talisman - stephen king & peter straub
07. harry potter - j k rowling
08. het rad des tijds - robert jordan
09. heugenis, smart & het sterrenzwaard - tad williams
10. de wetten van de magie - terry goodkind
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lord of THE rings en dan bedoel ik het boek niet de film
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je 15 bent, ben je wel toe aan de volwassenere boeken. (hoewel ik bij de jeugdboeken ook leuke fantasy pik)
Ik weet nog een trilogie over een jongen in Londen die bij een magisch bedrijf ofzo gaat werken. bartelomeus trilogie, of iets in die geest. Ben de juiste naam kwijt, misschien kunnen ze je op de bieb verder helpen.
Maar ga gewoon eens op de afdeling rondkijken, en laat je verrassen. Kijk naar het icoontje op het boek en je ziet al of het een fantasy of oorlogsverhaal is, en alles daar tussen.
Ik zal nog wel eens denken over die bartelomeus

Toegevoegd na 11 minuten:
Robin Hobb, serie moordenaarsleerling is ook leuk.
Andere boeken ook trouwens

Toegevoegd na 20 minuten:
gevonden:
Bartimaus-trilogie
Jonathan Stroud

Een tovenaarsleerling, in dienst van een van de tovenaars die samen met driehonderd anderen deel uitmaakt van de regering van Londen, besluit een amulet te stelen om zich te wreken.
anneliez
12 jaar geleden
Artemis Fowl is echt super leuk! Lijkt ook best op H.P.