Hoe maak je zelf een luisterboek?

Hoe maak je zelf een goed luisterboek. AUB jip en janneke taal aangezien ik nog van de tijdperk met cassettebandjes ben.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.2K

Het beste antwoord

het boek oplezen terwijl je het opneemt met een programma op de computer (bijvoorbeeld mixcraft of audacity) en dan op een cd branden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja je moet een microfoon aansluiten. ik zou audacity nemen want moxcraft kost geld.
audacity is gratis te downloaden op de website
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hier http://audacity.sourceforge.net/download/
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wat microfoon betreft is een usb microfoon een optie http://www.feedback.nl/shop/categorie/computer-en-recording/studio-microfoons/usb-microfoons/100006314 icm het genoemde audacity ben je dan klaar om op te nemen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik zou geen usb microfoon kopen voor een luisterboek, die zijn volgensmij duurder.
ik zou gewoon zo een microfoon kopen met zo een standaart aansluiting
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
en gewoon in de line in? is een xlr ingang via een mengpaneel niet beter?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nee, dat heb je echt niet nodig om een luisterboek in te spreken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wat voor microfoon zou je opperen dan, een goedkope dynamische via minijack?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je al een betere microfoon wilt kopen dan kun je beter een normale microfoon kopen en een externe geluidskaart op USB.
Je kan de microfoon dan ook voor andere toepassingen gebruiken en je hebt met de geluidskaart tegelijk een goede koptelefoon aansluiting en lijn in- en uitgangen om het luisterboek eventueel op een cassette over te spelen.
Hier een hele mooie:
http://www.m-audioshop.nl/mobilerecordings/audiolinkusbgeluidskaart.php
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
als je gewoon voor thuis gebruik een luisterboek wilt opnemen zou ik me daar niet echt zorgen over maken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@ koossnip een analoog mengpaneeltje en een condensator geven beter geluid voor minder geld lijkt me. ik heb een hele tijd met een phonic mengpaneeltje en een goedkope condensator mic erg goeie opnames gemaakt. superlux heeft een condensator mic van 25 euro die geweldig veel waar voor zijn geld geeft. @ wow de vraag is "Hoe maak je zelf een goed luisterboek" dan is de kwaliteit van opnemen en wat je daar voor nodig hebt dus van belang. waarom zou je je geen zorgen maken over waarmee je opneemt (buiten het gratis audacity)?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@menno OK.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@wow ok waarop? jij stelt dat usb mics te duur zijn, ik vraag wat jou idee dan is, wat je vervolgens niet meld hierna is "nee, dat heb je echt niet nodig om een luisterboek in te spreken." je reactie. dat impliceert dat je kan uitleggen waarom. waarom geef je die uitleg niet?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
lees nog maar eens mn hele reactie. vooral het laatste stuk ik zou geen usb microfoon kopen voor een luisterboek, die zijn volgensmij duurder.
ik zou gewoon zo een microfoon kopen met zo een standaart aansluiting
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
goedkoper dan 40 euro, dan doel je dus op een simpel staaf microfoontje van 10 euro. die dingen zijn echt niet geschikt voor audio opnames voor een audioboek. wat je voorstelt is dus geen wezenlijke optie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
als je een microfoon wil voor een professioneel luisterboek moet je zo een studio microfoon nemen voor rond de 80 euro.
als je gewoon ff een boek wilt lezen en dat wil opnemen kan je best een koptelefoontje met microfoon voor 20 euro kopen. nu ga ik ophouden tegen je te praten want je bent een irritante wijsneus.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
echt onzin professionele luisterboeken worden met condensators opgenomen die heel wat meer kosten dan 80 euro in een studio. er is een wezenlijk verschil in audiokwaliteit tussen basis home recording kit & en logitech skype microfoon. mocht de vraagsteller tevreden zijn met die kwaliteit, dan is het ok. maar is er dus een niet veel duurdere en duidelijk betere optie. het is belangrijk dat beide opties wel duidelijk zijn voor de vraagsteller.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ok.ik reageer voor de laatste keer.
ik weet dat luisterboeken in een studio worden opgenomen met zo een megamicrofoon en alles, maar het is niet nodig om aan te schaffen je kan er ook gewoon voor zorgen dat je niet te hard praat. je hoeft niet te doen alsof jij alles weet en ik niets, ik spreek stemmen in in tekenfilms ik zit bijna dagelijks in een studio.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ok, ik begrijp het. excuus als ik wat te pedant overkwam.

Andere antwoorden (3)

Het kan veel makkelijker, mits je Windows hebt. Microfoon aansluiten en de geluidsrecorder van Windows gebruiken.
(start-programma's->bureau accesoires ->geluidsrecorder)
Opennemen en als je stop geeft, dan kan je het geluidsbestand opslaan.

Hoef je ook geen progjes te downloaden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je versprekingen wilt kunnen wegknippen dan zal je toch echt meer aan een bewerkingsprogramma als bijvoorbeeld Audacity hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben uitgegaan van de uitstekende voorlees kwaliteiten van HFPK. :-) (met andere woorden, je hebt gelijk, daar had ik niet bij stil gestaan)
Je kan gewoon een boek oplezen en deze opnemen op een cassettebandje. (Of waxrol) een luisterboek is medium-onafhankelijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ten eerste moet je een geschikt boek van te voren kritisch doorlezen en eventueel hier en daar inkorten om tot een bruikbare voorleestekst te komen.
Je moet een ruimte in huis zien te vinden die akoestisch geschikt is: weinig storende geluiden en een goede demping van galm.
Met een goede microfoon op een afstand van ongeveer 30 cm van je mond kun je nu de tekst inspreken.
Gebruik een programma op je computer om de opname te maken waarmee je kunt knippen en plakken, tevens kun je met zo'n programma het geluid optimaliseren wat betreft volume en toonkwaliteit.
Het knippen en plakken is van belang om versprekingen en geluiden van het omslaan van de pagina's te verwijderen.
Nadat je de hele tekst op die manier ingesproken en bewerkt hebt kun je het geluidsbestand op CD-rom branden, of eventueel met een cassetterecorder vanaf de uitgang van de computer opnemen.