Hoe komt het dat je soms wel inspiratie heb, maar dan toch niet schrijft? (lees uitleg)

Dus als ik aan het schrijven ben dan kan ik inspiratie hebben, maar heb ik toch dat ik soms niets op weet te schrijven.

Hoe kan dit?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Inspiratie wordt je ingegeven als een geheel. Je krijgt het idee van een onderwerp en een bepaald denkbeeldig verloop. Dan wil je beginnen te schrijven, maar hoe begin je? Welke persoon of welk issue is het belangrijkst om mee te beginnen? Je begint dus maar in de hoop dat het verhaal langzaam in elkaar valt. Dan heb je een deel geschreven en merkt dat je wat vergeten bent. Je moet dus anders beginnen of een eerdere vermelding maken . die je eerst weer moet beschrijven. Je moet dus weer opnieuw beginnen tot....Ja, schrijven is nu eenmaal niet gemakkelijk, je hoofd zit vol ideeën en alleen de volgorde
moet je eigenlijk nog krijgen. Dat betekent dus dat je veel verfrommelt/delete en steeds weer verbetert. Op gegeven moment zie je de lijn niet meer en stopt dan maar.
Dat is dan ook het beste, want het wordt dan alleen maar chaotischer in je hoofd. Je kunt dan beter je hoofd weer leegmaken en wanneer je weer helder bent en uitgerust, komt er wel weer een moment dat je je aantekeningen weer oppakt om er opnieuw weer mee door te gaan.
Dit zal zich wel vaker herhalen, maar uiteindelijk ontstaat toch een verhaal uit al je gedachtenspinsels.
Dit hebben de meeste schrijvers wel meegemaakt, dat kan schrijven soms zelf tot een kunst verheffen, omdat ze niet snel tevreden zijn en het daardoor vaak zelfs beter wordt, omdat de woordkeuze zo perfect gekozen is.
Goede dingen kosten nu eenmaal tijd en daarom kan het vaak een jaar of langer duren tot een boek af is.

Nu heb ik het over een boek, maar voor veel mensen is het al moeilijk om een brief te schrijven, omdat ze wel gëïnspireerd zijn om iemand te schrijven , maar bang zijn de verkeerde woorden te gebruiken. Ook willen ze veel vertellen, maar weten niet waar te beginnen of vanuit welk perspectief moet worden geschreven.

Ik zou zeggen; "Als je begint te schrijven, schrijf gewoon alles op wat je te binnen schiet, dan heb je het vastgelegd en kunt het niet vergeten. Wanneer je alles doorleest, vormt zich vaak een verhaallijn en dat werk je dan uit tot een geheel".
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Thx

Andere antwoorden (1)

Zelfdiscipline.

Je hoort het bekende schrijvers vaak zeggen:

'Schrijven is afschuwelijk. Het is voor mij een activiteit waardoor ik in leven kan blijven en als ik het doe voel ik me minder ellendig dan wanneer ik het niet doe'.
Gerard Reve, in een interview met H.U. Jessurun d'Oliveira

'Het is lang niet altijd leuk, schrijven. Ik drink veel tijdens het schrijven, en ik rook veel. Maar als ik 's avonds geen pen in mijn hand houd, drink ik nog meer. Schrijven is ellendig, maar niet schrijven is nog ellendiger'.
Mensje van Keulen, in een interview met Jan Brokken