Ik moet voor Nederlands een toneelstuk lezen. Wie heeft er een paar leuke tips voor mij?

(Bijvoorbeeld titels van Shakespeare of Camus)

Schrijver + titel aub :)

Toegevoegd na 11 minuten:
N.a.v. reactie: gelieve Nederlandse schrijvers. Maar écht goeie buitenlanders zijn ook welkom!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.5K
itsme
13 jaar geleden
Als het voor Nederlands is, waarom wil je dan buitenlandse schrijvers?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goeie vraag ! ;) Ik weet eigenlijk niet of het ook buitenlands mag .. Misschien mag dat niet eens..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, voor Nederlands lees je Nederlandse auteurs, geen buitenlanders.

Het beste antwoord

Er zijn heel veel goede nederlandse stukken

Een paar voorbeelden op de volgende link (staan ook nog wel buitenlandse schrijvers tussen):

http://www.bol.com/nl/l/nederlandse-boeken/toneelstukken/N/4294681470/index.html

Een klassieker is bijvoorbeeld 'de stille kracht' van Louis Couperus.

Wellicht kun je ze in de bieb lenen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Who's afraid of Virginia Wolf. Ben de auteur even vergeten, maar is een heel bekend en lekker sappig toneelstuk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je voor Nederlands een toneelstuk moet lezen, dan zou ik een Nederlands toneelstuk nemen. Is dat niet logischer?
Lees eens: ""De Knop"" van Harry Mulisch. een heel dun boekje met heel veel zeggingskracht.

Karakter van Bordewijk.

Of Lijmen het Been van (kan er even niet opkomen).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
anneliez
13 jaar geleden
Borderwijk .. toch?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Elsschot ;-)
anneliez
13 jaar geleden
klopt
Ik zou vooral iets KORTS lezen.
Heb zelf mijn lijstje met verplichte toneelstukken meegenomen naar de mediatheek en daar de dunste boekjes uitgezocht. Hier kun je relatief makkelijk een verslag over schrijven, omdat er in een korte tijd meer moet gebeuren.
Voorbeelden:
Antigone van Sophocles (Griekse tragedie)
Elckerlijc, een moraliteit (Middeleeuws stuk)
Phèdre door Jean Racine (Frans Classicistisch)
Volpone van Ben Jonson

Veel plezier!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hebt natuurlijk de gouwe ouwen:

Gijsbrecht van Aemstel
Mariken van Nimmeghen
Elckerlijc
Warenar

Als je iets moderners wil kun je misschien bij de link hieronder kijken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
'Een bruid in de morgen' van Hugo Claus
'De tuinman van de koning' Walter van den Broeck.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Meer volk dan gisteren van Herman Brusselmans.

Het staat in het boek Het mooie kotsende meisje

(meer volk dan gisteren? En zo ja? Is dat dan allemaal klootjesvolk? Zijn Piet en Jan jeannetten? En zo ja? Waarom geilen ze dan op Astrid? Zal Astrid zich uitkleden? En zo ja? Heeft ze dan grote toeters? Zult u betalen om dit stuk te bekijken? En zo ja? Vindt u ook niet dat u er goedkoop van afkomt? Behoort u ook tot het klootjesvolk? En zo ja? Bent u daar trots op? Wordt er gebeft in dit stuk? En zo ja? Met wie?)