Welk(e) Nederlands(e) (literatuur)boek(en) is(zijn) geschikt om te lezen voor een 16/17 jarige?

Voor in de vakantie(als ik me verveel) en voor boekverslagen..

vanaf 1940 tot nu.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
6.7K
Antoni
14 jaar geleden
Een handige website: http://www.literatuur.nl/voortgezet2.html Ik ken overigens de boeken die daar worden genoemd niet, daarom vermeld ik deze website in een reactie, niet in een antwoord.
Antoni
14 jaar geleden
Hier vind je de in totaal 23 boeken (literatuur) die deze website aanbiedt (gegevens van 14 juni 2009): http://www.malmberg.nl/ju/boektoppers/VOzelf/thuis/index.aspx#0
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De meeste van die boeken zijn jeugdboeken, geschikt voor 12-15 jarigen, zeker niet geschikt voor de literatuurlijst van een 16/17-jarige. Ik neem tenminste aan dat Blaloepjah inmiddels voorbij het niveau 'Koning van Katoren' is.

Het beste antwoord

Ik neem aan dat je voor nederlands literatuur boeken moet lezen en niet zomaar leuk boeken ;-)! I(k ben bijna 17 en ik doe HAVO.)

Ik heb zelf dit jaar een aantal boeken moeten lezen en deze spraken mij wel aan en vond ik leuk om te lezen:

-De passievrucht- Karel glastra van Loon. Veel gelezen boek (veel uittreksels op internet die je kunt gebruiken voor uittreksels). Het is een leuk boek om te lezen met een niet al te moeilijk taalgebruik. Je leest hem in 1 keer door omdat je wilt weten hoe het helemaal inelkaar zit. Ik vond dat er geen saaie stukken inzaten.

- Het Gouden ei - Tim krabbe.
Super spannend boek! Het boek is niet erg dik er zitten maar weinig bladzijden in.. dat maakt het boek niet minder intressant want het is een echte Page-turner. Voor als je het verhaal niet helemaal zou snappen staan ook hier goede recensies en verslagen over op internet.

- De aanslag -Harry Mulish. Het gaat over de WO II dus als je dat niet ligt moet je dit boek niet lezen. Als je dit onderwerp wel intressant vind is het een spannend aangrijpend en vooral ontroerend boek. Je vraagt je heel erg af wie er nu schuldig is in het boek en dat word eigenlijk open gelaten en daarom is he erg leuk om te lezen.

- Joe Speedboot- Tommy Wieringa. Vreemde titel maar het boek is erg leesbaar. Joe Speedboot is een heerlijke roman om te lezen. Hij is met veel vaart geschreven in een prachtige stijl met veel rake beeldspraken. De inhoud is licht absurdistisch en Wieringa werd in een recensie in het NRC Handelsblad wel vergelijken met de schrijver Irving. Het is een roman over vriendschap en het verraad eraan. De humor is lichtvoetig en Wieringa heeft geen beschrijving van extreme seksscènes nodig om de spanning van de lezer voor een roman ruim 300 bladzijden vol te houden. Een prachtig nummer voor je literatuurlijst van havo-5 en vwo-6.

-Je kunt De lijsters van 2009-2010 lezen. Deze boeken zijn speciaal samengesteld voor jongeren. Je betaalt 18,95 voor 5 leuke boeken. ) deze boeken worden bij mij op school als verplichte boeken gesteld, vooral omdat ze leuk en makkelijk zijn om te lezen. Je kunt ook de kroonlijsters kopen dit kost 30euro voor 5 boeken en deze zijn iets zwaarder-moeilijker als je ze moet lezen. Ook kun je oude lijsters van vorige jaren lezen als je die nog niet gelezen hebt. Deze kun je vaak op vrijmarkten of op internet voor een paar euro kopen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (14)

Jan Wolkers, alle boeken van Jan Wolkers...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik kwam daar redelijk moeizaam doorheen, als ik eerlijk moet zijn...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jan Wolkers, bleeegh.....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nou die heb ik ook moeten lezen, en ik ben van mening dat die boeken NIET leuk zijn om te lezen als 16/17 jarige..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als 16/17 jarige vond ik zijn boeken ook niets...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nou Xinix, ik ben het wel met je eens,ik heb ze allemaal verslonden toen ik op school zat.
Voor als je een boek voor rond 1900 moet hebben kan ik je Schoolidyllen van Top Naeff aanraden.
Het is (zeker voor die tijd) erg vlot geschreven.
Benieuwd of jij het wel droog houdt. Het enige boek dat ik ooit gelezen heb waar ik tranen met tuiten bij gehuild heb. Zelfs toen ik hem enkele jaren later herlezen heb hield ik het niet droog.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik hou het waarschijnlijk niet droog.. Ik huil heel snel bij boeken.. en het moet een boek vanaf 1940 zijn..
De boeken: The Dutch Windmill (biografie van Bep van Klaveren; Veen, 1980) enJazz (verhalen; De Bezige Bij, 1992), zijn wel vermakelijke boeken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Antoni
14 jaar geleden
Of deze worden goedgekeurd voor boekverslagen, vraag ik me af. Voor als je je verveelt in de vakantie, zijn het waarchijnlijk prima boeken!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zorg graag voor een vrolijke noot in een rits serieuze antwoorden, en de vraagstelling is zo dat ik zelfs voldoe wat betreft het gevraagde. :-)
Alle Nederlandse literatuur boeken zijn geschikt. Het is jou eigen interesse die bepaalt wat je gaat lezen.

Hier heb je alvast wat inspiratie en wat anderen goed vonden. Getalletje erachter geeft aan wat men het beste vond.

1 De avonden Gerard Reve (1947) 51
2 De ontdekking van de hemel Harry Mulisch (1992) 41
3 De donkere kamer van Damocles Willem Frederik Hermans (1958) 37
4 Nooit meer slapen Willem Frederik Hermans (1966) 37
5 De uitvreter. Titaantjes. Dichtertje Nescio (1918) 32
6 De Kapellekensbaan Louis Paul Boon (1953) 25
7 Het verdriet van België Hugo Claus (1983) 22
8 Lijmen/Het been Willem Elsschot (1924/1938) 20
9 De aanslag Harry Mulisch (1982) 18
10 Hersenschimmen J. Bernlef (1984) 18
11 Van oude mensen, de dingen die
voorbijgaan Louis Couperus (1906) 17
12 Meneer Beerta (Het Bureau 1) J.J. Voskuil (1996) 16
13 Karakter F. Bordewijk (1938) 12
14 Kees de jongen Theo Thijssen (1923) 12
15 Terug tot Ina Damman S. Vestdijk (1934) 12
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Antoni
14 jaar geleden
Jammer dat in deze top 15 alleen mannelijke schrijvers voorkomen. Er zijn een heleboel vrouwelijke schrijvers die prima boeken schrijven! Yvonne Keuls, Marga Minco, Connie Palmen, etcetera.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja donkere kamer blijft een aanrader, net als Kees de Jongen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik weet het nou ook nog steeds niet. Heb het boek ook gelezen toen ik een jaar of 17 was voor mijn literatuurlijst, en heb er nog maaaaaaanden over nagedacht... ben er niet uit gekomen.
Een goed boek: Nooit meer slapen - W.F. Hermans
Verder vind ik de Avonden (Gerard Reve), de Aanslag (Harry Mulisch), Oeroeg (Hella Haassen) en de Gelukkige Klas (Theo Thijssen) erg mooi. Als je een wat ouder boek nodig hebt voor je lijst zeg ik Karel ende Elegast, een dun en makkelijk te lezen boekje, waar toch erg veel achtersteekt!

Toegevoegd op 13-06-2009 23:34:59
Karakter van F. Bordewijk is ook erg goed, maar dan moet je wel van lezen houden. Als je minder van lezen houdt en gewoon genoeg boeken voor je literatuurlijst wil lezen is 'Ik ook van jou' - R. Giphart wat voor je, dun en wordt over het algemeen als grappig gezien.

Toegevoegd op 13-06-2009 23:36:31
Ik lees net dat het vanaf 1940 moet zijn, dan valt Karel ende Elegast (Middeleeuwen) sowieso af. Net als Karakter (1938).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je wat oudere boeken wilt lezen (ik neem aan dat je die ook moet lezen):
1906 Louis Couperus - Van oude mensen en dingen die voorbij gaan (Couperus was een vroege wereldburger en daarom bevalt hij me beter dan de dominees uit die tijd)
1933 Willem Elsschot - Kaas of (wat dikker) Lijmen/ het Been (droge humor)
Als je van een dik boek houdt:
1983 Hugo Claus - Het Verdriet Van België (mooi maar vaak triest)
Dunne roman
Gerrit Krol - Man achter het Raam (over een zeer menselijke robot) (197?-tig)
Mensje van Keulen - Bleeker's Zomer (lichtvoetig drama)
Korte verhalen - Maarten (J.M.A.) Biesheuvel zeventiger jaren (Bovenkooi e.d. vrolijke krankzinnigheid)
Bernlef - Eclips (zwaarder onderwerp met veel taalhumor)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zie nu pas dat je vanaf 1940 wilt.
Dan vervallen de eerste drie, al kan je Elsschot best voor je plezier eens lezen.
Misschien iets van Maarten 't Hart, Jan Wolkers, of Remco Campert. Die hebben wel literatuur gemaakt die ook nog leuk is om te lezen. Niet van die zware kost.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ga een andere richting op dan de meeste antwoorders: ik zou je echt hedendaagse literatuur aanraden in plaats van de klassiekers uit de jaren 60-80.

In de tijd van 2000 tot nu hebben er hele goede, goed leesbare boeken op de AKO-literatuurprijs shortlist gestaan, dat is een goede bron om uit te putten. Bijvoorbeeld Joe Speedboot van Tommy Wieringa of Tirza van Arnon Grunberg.

Het voordeel van boeken uit deze periode is dat ze een product zijn van onze tijdgeest, niet de tijdgeest van een periode toen je nog niet eens geboren was. Het is veel moeilijker om je in te leven met de hang-ups van veel van de klassiekerschrijvers.

Sowieso hebben we in deze tijd ook hele goede schrijvers, ik wordt er iedere keer weer een beetje treurig van als ik hoor dat nog steeds dezelfde schrijvers (hoe groot ook!) bovengemiddelde aandacht krijgen op middelbare scholen terwijl de echt eigentijdse schrijvers zo goed als genegeerd worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een 16/17-jarige heeft zijn lees- en begripsniveau alsook zijn woordenschat voldoende uitgebreid om niet meer in de kinderbibliotheek te hoeven neuzen ; je kunt gewoon alles lezen wat je aanspreekt. Als het voor boekverslagen is, is het handig om inderdaad iets te pakken dat als literatuur aangemerkt wordt. Ik vind dat trouwens lang niet altijd de betere boeken, hoor....ik heb wel eens het idee dat als het maar elitair is,dan is het literatuur. Als grove maatstaf kun je zeggen dat als het geen spannend verhaal of detective is, dan mag het literatuur heten. Jammer, want we hebben best goede thrillerschrijvers (en vooral schrijfsters) tegenwoordig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Joe Speedboot of Hersenschimmen? Kijk maar eens.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Boeken van Belcampo; 'De reis van" en 'Bevroren vuurwerk'. Zeer lezenswaardig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"Onze eeuwige honger" van Mischa de Vreede
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kijk eens of 'De eenzaamheid van de priemgetallen'goed is?
Leuk boek over een jongen en een meisje van jouw leeftijd. Heel eigentijds en leest heel gemakkelijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Probeer een een boek van de Belg Jef Geraerdts bijvoorbeeld de een van de gangreen boeken of ik ben maar een neger,ook diamant vond ik persoonlijk een heel goed boek. de gangreen boeken zijn mischien niet de boeken met humor maar geven wel een goed tijdsbeeld (nog steeds aktueel trouwens) over de omgang tussen mensen in Congo. Ik ben maar een neger vind ik wel humorristisch overigens.
Diamant is een spannend boek over de illegale diamanthandel. dus welke richting je ook op wil er zit altijd wel iets tussen.
De schrijver leest erg makkelijk,en de verhalen komen erg authenthiek over.