Hoeveel boeken worden er per druk gemaakt?

Ik zag vandaag een boek met de vermelding "25e druk". Aan hoeveel exemplaren moet je dan denken?

Toegevoegd na 21 minuten:
Uiteraard begrijp ik dat het veel verschilt. Ben eerder benieuwd naar een gemiddelde of hoe je kunt achterhalen om hoeveel boeken het gaat.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
17K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, het boek is niet gewijzigd. De uitgaves volgen elkaar rap op, zowat elke maand een nieuwe druk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Span ons niet op de folter, Biertje!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Moolkeesje: huh?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zeg ons,oh alcoholische versnapering over welk boek gij spreekt!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat moet met die hint hierboven al wel duidelijk zijn ;)

Het beste antwoord

Als een boektitel een vijfentwintigste druk heeft, dan zal dat onder de bestsellers vallen. Daarvan worden per oplage 10.000 tot 50.000 exemplaren in de markt gezet. Ter vergelijking: van het gemiddelde debuut worden zo'n 2.000 exemplaren gedrukt, en die worden vaak lang niet allemaal verkocht.
Amadea
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Dat is natuurlijk afhankelijk van het soort boek, (on)bekende auteur, welke uitgeverij, etc.

Het kan variëren van een paar honderd tot enkele (tien)duizenden. Om je een voorbeeld te geven van een zeer bekende auteur, zie onderstaande link.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het aantal exemplaren varieert per druk van een boek natuurlijk. Van een beginnend auteur,zal een beperkte oplage verspreid worden. Van een bekende succesvolle schrijver ligt dat uiteraard heel anders.
Toch zijn er boeken waarvan de schrijvers door bijna iedere lezer verafschuwd wordt, die steeds een hoge oplage realiseren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hier is geen antwoord op, dat verschilt echt helemaal per boek en per druk.
De verwachte verkoop is de het criterium voor de uitgever.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De verwachte verkoop moet toch ook wel ergens op gebaseerd zijn?
Er zijn ook uitgevers die boeken in kleine oplages uitbrengen, vijfhonderd stuks bijvoorbeeld.

Zodra die dan zijn uitverkocht, verschijnt de 2e druk. Wanneer dit dan een paar keer achter elkaar op deze manier gaat, lijkt het voor de buitenwereld nét... of het een gewéldig boek is!
Dat werkt (uiteindelijk) stimulerend op de verkoop.