In relatief moderne romans wel, maar niet door schrijvers uit de oudheid.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
...dan in de bijbel bedoel je?
Jazeker, in de Koran komt hij bijvoorbeeld ook voor, echter wel met een andere rol dan in de bijbel
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Behalve in de Bijbel komt Jezus ook in de Koran voor.
13 jaar geleden
Jezus wordt ook genoemd in werken van schrijvers uit de eerste eeuw, als Josephus en Tacitus
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De Romeinse geschiedschrijver Suetonius zei in zijn historische werk De vita Caesarum over keizer Claudius: „Omdat de joden te Rome op instigatie van Chrestus [Christus] voortdurend opschudding veroorzaakten, verdreef hij hen uit de stad.” Dit gebeurde omstreeks het jaar 52 .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja hoor, in Spaans- en Portugeestalige landen is Jesus een normale voornaam. Hierbij wat boeken waarin een Jesus figureert:
El Bastón del Diablo / Campos Reina.
Tonto, muerto, bastardo e invisible / Juan José Millás.
Galíndez, spoorloos verdwenen : roman / Manuel Vázques Montalbán.

Toegevoegd na 14 uur:
Maar vermoedelijk bedoel je te vragen of er behalve in de bijbel ook in andere boeken over Jezus van Nazareth wordt geschreven. Jezus met een z in het midden. Er is een handschrift, het oudst bekende, uit het eind van de dertiende eeuw: het Luikse diatessaron "Leven van Jezus". Deze Middelnederlandse evangeliënharmonie werd mogelijk gebruikt bij het onderwijs in klooster- en kapittelscholen in de Nederlanden. Het Luikse handschrift is kennelijk gemaakt en benut door studieuze gebruikers die het niet in de eerste plaats ging om levensverdieping, maar om het presenteren van een zo zuiver en begrijpelijk mogelijke beschrijving van het leven van Jezus. De Luikse codex is het enige bewaarde Middelnederlandse harmoniehandschrift dat een dusdanige opzet heeft.
Amadea
13 jaar geleden
http://www.koranonline.nl/koran/nl/index.php?subaction=showfull&id=1099092597&archive=&start_from=&ucat=2&go=NL
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ook in veel boeken uitgegeven door Kok in Kampen komt Jezus te pas en te onpas voor.