Spatie-regels bij boeken

Als je een boek leest zie je vaak dat een nieuwe zin soms met een paar spaties begint. Dit is uiteraard bedacht zodat je niet het gevoel hebt dat je je door een hele sleur woorden heen moet beulen.

Het lijkt zo te zijn wanneer de schrijver van onderwerp verandert. Al is deze ene regel niet duidelijk genoeg om dat zelf toe te passen in je schrijfwerk.

Mijn vraag is, wanneer begint een zin met een spatie en wanneer niet?

Of zijn daar niet echt regels over?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Daar zijn geen vaste regels voor. Uitgevers delen de tekst zodanig in dat het er prettig uitziet voor de lezer. Dat heet typografie.

Jij kunt hetzelfde doen als je zelf een tekst schrijft op je pc en die later print. Door bijvoorbeeld tussen de alinea's ruimte te laten voor witregels, maak je de tekst prettiger leesbaar.

Toegevoegd na 1 minuut:
In plaats van 'uitgever' kun je beter lezen 'drukker'.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Spaties aan het begin van de regel worden gebruikt om een nieuwe alinea aan te geven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat heet inspringen. Zo geef je aan dat er een nieuwe alinea begint, in plaats van een witregel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
Dat is bedoeld om de alinea's van elkaar te scheiden. Een lege regel kan ook gebruikt worden. Dat maakt de tekst makkelijker leesbaar.