Wat is een digitale watermerk bij en e-book?

Kan ik een e-book met een digitaal watermerk gewoon dowloaden van een winkel en opslaan op een externe harde schijf? Wat betekend een watermerk voor de consument eigenlijk in vergelijking tot een DRM?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Een digitaal watermerk kan een zichtbare of onzichtbare toevoeging zijn aan een beeld- of videobestand waarin informatie verborgen kan zijn. De simpelste variant is een achtergrond met lichtgrijze diagonale tekst waarin staat "deze kopie is van gast186531", dus dan is de informatie niet echt verborgen :) Er zijn wel methodes waarbij informatie te verbergen is op een manier die jij niet kan zien.

Een watermerk houdt dus het kopieren niet tegen maar kan mogelijk gebruikt worden om te achterhalen van wie de kopie afkomstig is (dus je kunt een bestand met watermerk beter niet verspreiden aan anderen).