hoe schrijf je een profetie (zoals bij harry potter 5)

ik ben nu in mijn eigen boek bij een profetie aangekomen, maar ik weet niet hoe je die schrijft.

de profetie moet gaan over:

aragon krijgt te horen dat hij de uitverkorenen is in een strijd tegen de duistere machten

Toegevoegd na 1 uur:
Aragon, riep een diepe stem, toon je zelf. Aragon liep in de richting van de stem en kwam tot de ontdekking dat hij afkomstig was van een elf. W-wie bent u?´ vroeg Aragon stotterend. Mijn naam is Meltrèth, zei de elf, mijn plicht is om jou toekomst vast te leggen. Wat zal de toekomst mij bieden, dacht Aragon. Zoals ik al tegen je moeder gezegd heb zal je een belangrijke rijk spelen in de samenleving, begon Meltrèth. Waarom dan?´ vroeg Aragon. Laat me uitspreken, zei Meltrèth geïrriteerd. Het spijt me, zei Aragon naar waarheid. Er bestaat bij de elfen een profetie, zei Meltrèth, de profetie luid: (hier moet de profetie komen) (aragon wordt dus uitverkorenen in de strijd tegen de duistere machten)

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.4K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wow klinkt origineel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is geen profetie, dat is een verkondiging. Een profetie is een soort voorspelling. Leuk om eens weer wat van je te horen trouwens. Lukt het een beetje met het boek?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Origineel? Sorry maar zoals dit geschreven is, kom je niet ver. Zo zijn er twaalf in een dozijn!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Veel Tolkien gelezen neem ik aan?

Het beste antwoord

Goede onderdelen van een profetie in een roman:

- Hij moet niet ál te duidelijk zijn. Laat onzekerheid bestaat over hoe de profetie uit kan komen, en op wie die profetie slaat. Als Meltrèth nu zou zeggen "de profetie luidt: Aragon van de tweede dwarsstraat nummer 2 drie hoog, geboren op 23 september 1989 is de uitverkorene, hij zal de strijd tegen de duistere machten leiden." dan heb je nul komma nul suspense.

- Hij moet voorwaarden bevatten waardoor duidelijk wordt als hij aan het uitkomen is, en dat Aragon en niet iemand anders de uitverkorene is. Om het voorbeeld van Harry Potter te gebruiken: onderdeel van die profetie is dat Voldemort zijn grootste vijand zal markeren als zijn gelijke. Harry is degene die hij, ongewild, markeert, letterlijk zichtbaar door zijn litteken. Daarmee heeft Voldemort zelf een deel van de profetie uit laten komen. Voordat hij dat deed, had de profetie ook kunnen slaan op Neville Longbottom. Sterker nog, als hij Neville onsuccesvol had aangevallen in plaats van Harry, dan hád de profetie geslagen op Neville.

- Hij moet een element van noodlot hebben. Zoals in Harry Potter bijvoorbeeld "neither can live while the other survives". Je hoofdpersoon moet niet zomaar kunnen zeggen "mwah, ik zie dat uitverkorene zijn niet zo zitten" en het verhaal uit lopen. Laat Aragon worstelen met die profetie: eerst weigeren het geheel te geloven, of niet willen geloven dat die profetie op hém slaat. Laat hem er weerstand tegen voelen als de profetie uit begin te komen en hem duidelijk wordt dat het geen onzin is, en dat het op hém slaat, niet op iemand anders. Uiteindelijk kan hij erin berusten dat hij niet aan zijn noodlot zal ontkomen, en met geheven hoofd het strijdtoneel betreden.

Een beetje cliché is dit alles wel, maar beter goed afgekeken dan slecht geschreven!

Overigens een tip over het stukje tekst dat je hier hebt geplakt: als een wildvreemde zou zeggen dat het zijn plicht is om jouw toekomst vast te leggen, zou je eerste reactie dan echt zijn om te denken "wat zal de toekomst me bieden"? Of begin je misschien toch met "huh", gevolgd door de vraag "hoezo mijn toekomst vastleggen" en "wie is die gozer dat-tie mijn toekomst zou vastleggen"? Ook in fantasy moet je schrijven over geloofwaardige personages.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Rieneke1
14 jaar geleden
wauwie, goeie uitleg suzy :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
even reactie op laaste allinea: de profetie komt voor in een droom, waarover de moeder en aragon het hebben gehad. zie volgende stuk: Het gaat over je toekomst’, begon Lucyle, ‘iedereen die vijftien wordt krijgt precies rond middernacht een droom’. ‘Wat wil je hier mee zeggen?’ vroeg Aragon dwars door haar heen. ‘Laat me uitspreken’, zei Lucyle. Sorry, zei Aragon beschaamd.’Zoals ik al zij, krijgt iedereen die vijftien wordt een droom, hierin wordt je toekomst bekend gemaakt, ging Lucyle verder, het is altijd een elf die het verteld. Welke elf was het bij u?’ vroeg Aragon. ‘de elf die mijn toekomst onthulde heette Meltrèth, antwoordde Lucyle, ‘hij is bedreven in magie, en de machtigste elf die er bestaat’. ‘wat vertelde Meltrèth u’. ‘hij vertelde dat ik moeder zou worden, van een kind dat een belangrijke rol in de samenleving zou gaan spelen’.

Andere antwoorden (3)

Met een heel dikke duim en veel fantasie kom je al een heel eind...
Lees de profeet van Khalil Gibran... En kijk af hoe hij dat doet, oh sorry zo mag ik dat niet zeggen, doe daar inspiratie op, dat klinkt veel deftigerder...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een profetie wordt uitgesproken namens iemand anders, meestal een godheid.
Dus voer in je boek iemand op, bijv. een mysterieus persoon, die dit komt melden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat komt 'Aragon' bekend voor :p
maar goed.
misschien zou je de elf wat vaker terug kunnen laten komen en stukje bij beetje nieuwe info laten geven.
vrij simpel en erg voor de hand maar ik hoop dat je er wat aan hebt.