wat betekenen schedels op een schilderij?

Ik moet voor een werkstuk opzoeken wat scheldels op een schilderij betekenen. Maar als ik het op Google intyp krijg ik hele moeilijke termen naar mijn hoofd geslingert. Kun je me op een 'kinderijke' manier het uitleggen?

Dankjee.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
5.3K

Antwoorden (6)

Dat de persoon, aan wie de desbetreffende schedel heeft toebehoord niet meer in leven is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Schedels staan voor de dood en voor sterfte (mortaliteit).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als ik me goed herinner uit de kunstgeschiedenislessen, betekenen schedels een verwijzing naar de vergankelijkheid van mensen en van dingen.
Dus dat alles voorbijgaat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wordt wel gebruikt worden om 'n symboliek weer te geven. Bijvoorbeeld een z.g. 'Memento Mori': "Bedenk dat u sterfelijk bent" of "Denk aan je eigen sterfdag....."
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Met schedels in een schilderij wil de schilder 'vergankelijkheid' verbeelden. Daarbij wil de schilder zeggen: niets is blijvend, alles gaat voorbij.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De schedels zijn als symbool voor de kortstondigheid van ons bestaan.