Weet iemand iets over dit soort Afrikaanse beelden?

Dit beeld is uit hout gesneden en 29 cm. hoog. Het bestaat uit 8 kleine fig. en een grote. Het label aan de onderkant is slecht te lezen. Maar misschien weet iemand toch wat het is.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het lijkt op beelden van de Meru staan in Tanzania. Weet dit niet zeker.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sorry, 'staan' moest stam zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er staat op dat t uit tanzania komt...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Op televisie zie je wel eens van die programma's waar je dingen gratis kunt laten taxeren. Probeer dit ook eens, of ga naar een historicus die hier iets van af weet!

Het beste antwoord

Wat ik kan ontcijferen op het label is dit de maker van het beeld :
DIR SR M T TORROHA
P O BOX 52 KIROMO
B (of 8) 043 MOYOGON * REGION
Tanzania Mainland
East Africa.

Je beeld komt dus duidelijk uit de Moyogon-streek (of het gebied waar de stam van die naam woont) in Tanzania, en het stelt volgens mij een moeder met haar kinderen voor. Aangezien de vaders in de OostAfrikaanse culturen niet zo'n grote verzorgende rol hebben, denk ik niet, dat de hoofdfiguur een man is.

Door de structuur van het hout en de nerven zou het kunnen, dat het ebbenhout is, maar aangezien dat 30 jaar geleden al nauwelijks meer te vinden was in Kenya denk ik, dat het een hardhouten beeld is, dat met verf een soort ebbenhouten uitstraling heeft gekregen.

Ik vind het trouwens erg mooi : ik ben een enorme oost-afrika-fan, en heb veel houtsnijwerk meegenomen van mijn reizen. Het is heel mooi fijn bewerkt.

Maar van de waarde heb ik geen flauw idee : op lokale marktjes vind je overal dit soort beelden in alle soorten en maten, en je kunt behoorlijk afdingen of ruilhandelen met bijv. sjaaltjes of truien, die je bij je hebt.

Het zou dus, afhankelijk van de leeftijd, meer of minder waard kunnen zijn.

Maar mooi is het!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Het is gewoon houtsnijwerk uit Tanzania. In veel afrikaanse landen verdoenen de burgers hier geld mee. Ze verkopen het op de markt of voor parken. Sommige doen er een label bij met hun naam of adres. Ws in de hoop contact (support) te houden met de koper.
Ik ga ervan uit dat je niet wil weten of het veel waard is (niet nl) maar wat je beeld betekend.
Ws is het de levensloop, van baby tot volwassene. De circel of life is wel een veelgebruikt thema voor houtsnijwerk. Evenals dieren, regionale produkten of afbeeldingen van stam uiterlijke kenmerken.