Waar kun je opzoeken wat de waarde is van een item?

Ik wil de waarde weten van een vaas.

5 maanden geleden
tinus1969
5 maanden geleden
Daar is niet één vaste bron of site voor.
crispy
5 maanden geleden
De waarde van een kunstvoorwerp ligt niet vast, en daarom is daar geen lijst van. Je kunt hooguit opzoeken wat de prijs was toen het de laatste keer gekocht werd, maar veel voorwerpen zijn nog nooit verkocht.
Van vazen, als ze in serie geproduceerd zijn, is er misschien wel een prijs te vinden bij de fabrikant. Maar dan heb je het niet over een kunstvoorwerp, maar over een massaproduct.

Antwoorden (1)

Ik zoek meestal vergelijkbare items op bij Catawiki. Daar zijn experts die per item de waarde vastleggen als mensen iets willen kopen.
Je kan dit ook vastleggen op foto en eens opzoeken via Google Lens, vaak krijg je dan meerdere verkoopssites te zien of veilingen. Catawiki vind ik goed omdat ze geen antiquairs zijn, jierkoopt zelf je spullen, een soort Marktplaats maar dan voor antiek, brocant etc

Er is een groot verschil tussen de waarde en de marktwaarde. Iets kan door een expert bv 100 euro geschat worden op basis van objectieve kenmerken, maar bij een veiling bv 20 euro of minder halen of 2000 euro halen of meer. De marktwaarde is meestal wat bij bezitters het meest interessant geacht wordt, hangt
er dus van af wat mensen eraan willen geven.
5 maanden geleden