Hoe kom ik er achter of deze pentekening van Piet Hohmann echt is?

Picture for question
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
2.5K
SimonV
5 jaar geleden
Je kunt werken van Hohmann voor een paar tientjes kopen. Die worden voor dat bedrag echt niet nagemaakt.
Amadea
5 jaar geleden
Het is de Bartholomeüskerk in Waspik. Wel vind ik het apart dat wanneer je de afbeelding door Microsoft Office laat autocorrigeren het gaat lijken op een bewerkte foto. Maar dat kan toeval zijn...
Amadea
5 jaar geleden
En inderdaad, https://www.kunstveiling.nl/items/piet-hohmann-1935-tekening-st-nicasiusplekske-gesigneerd-1976/77700 bekijkend zie ik genoeg overeenkomst met zowel tekenstijl als signatuur. Dus is de conclusie dat het echt is.
SimonV
5 jaar geleden
Hoe kun je aan de hand van een internetfoto zien of een tekening echt is? Een goede vervalser kan iets tekenen "in de stijl van"... Van Meegeren heeft zelfs de grootste kunstexperts om de tuin geleid.
Maar zoals ik al zei, iets namaken van een vrijwel onbekende kunstenaar is totaal niet rendabel.

Antwoorden (1)

Piet Hohman staat er om bekend dat hij een speciale soort verf gebruikt. Hij mixt olieverf altijd met een paar druppels citroenzuur. Dit geeft de unieke zachte kleuren die overduidelijk terug komen in deze prent. Er zijn echter veel zogenaamde 'copycats' (fraudeurs). Om er zeker van te zijn dat deze prent echt door Piet Hohman is gemaakt kun je een interessant trucje gebruiken. Dit citroenzuur licht namelijk op als het onder bepaalde straling komt. Deze straling kun je bijvoorbeeld opwekken met een magnetron. Als de prent oplicht weet je zeker dat het een 'echte' is.
Groet H. Balthaus