Waarom zijn sommige schilderijen zo duur, terwijl ze eigenlijk niet eens mooi zijn? En heel mooie soms goedkoop?

Wie of wat bepaald de waarde? wordt dit op voorhand bepaald, afgesproken?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4.7K

Antwoorden (4)

De prijs wordt door de markt betaald. Of, wat de gek er voor betaald.
Simpel he.

Toegevoegd na 21 uur:
Herstel:
De prijs wordt door de markt bepaald. Of, wat de gek er voor betaald.
Simpel he.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het hangt er vanaf wat mensen bereidt zijn ervoor te betalen, en hoeveel dat er zijn. Als er veel mensen die het willen hebben zal de prijs ook weer stijgen omdat het een gewild opbect is.
factoren die meespelen zijn o.a. de algemene 'mooiheid', wie de schilder is, of er een verhaal achter zit wat het bijzonder maakt of het schilderij zelf is hel bijzonder(de mona lisa is bijvoorbeeld bijzonder omdat daar het van een lach perfecht geschilderd zou zijn) maar het kan ook gewoon heel oud zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Schilderijen zijn unieke objecten, er is er maar 1 van. Als een schilder erg geliefd is, erg geprezen is om zijn werk, dan worden zijn schilderijen voor hoge bedragen verkocht. De schilderijen zijn waardevol.

tot zover het 'waarom zijn ze duur'.
en nu het 'terwijl ze niet eens mooi zijn':

Iets is niet mooi, iets wordt mooi gevonden. Mooi is een mening. Wat jij mooi vindt, vindt je buurman lelijk en andersom. Dus 'mooi' is geen criterium voor de waarde van een schilderij, het is alleen een criterium van de waarde die het voor jou heeft.

En hetzelfde geldt dus voor de goedkope mooie schilderijen waar je het over hebt: die zijn blijkbaar niet waardevol, maar jij vindt ze mooi.

Ik kan je maar één raad geven: bij het inrichten van een huis, koop dan gewoon een schilderij wat jij mooi vindt. Dan ben je veel goedkoper uit...
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Allereerst dank voor je uitgebreide antwoord.
Maar kan het niet met je eens zijn. Iedereen heeft wel degelijk een soortgelijk besef van mooi. Vrouwen, auto's echt alle spullen, worden min of meer mooi of lelijk gevonden. Wat mooi en lelijk gevonden wordt, is zo overeenkomstig, dat het bijna universeel is. Niemand zal de playboy openslaan, en zeggen dat er lelijke vrouwen in staan. Of dat farrarie's lelijke auto's zijn. Dat een nachtegaal lelijk zingt, en dat de regenboog een akelig beeld aan de horizon geeft.
Dus ik vraag me nog steeds af, waarom zijn mooie schilderijen soms niets waard, en lelijke zo veel?
itsme
13 jaar geleden
Je hoeft het niet met me eens te zijn, maar het is echt zo dat de een spruitjes lekker vindt, en de ander niet. De een vindt schilderijen van Mondriaan mooi en waardevol, de ander vindt het decoratie voor een keukenkastje. De een vindt een vrouw mooi, de ander is helemaal niet geïnteresseerd in vrouwen. Jouw beeld van wat 'universeel mooi' is, klopt niet. Er is niets 'universeel mooi' omdat 'mooi' per definitie een subjectief begrip is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee hoor. en spruitjes is nu een voorbeeld wat niemand altijd lekker vindt, maar precies in het midden. ik had het over universeel mooi. En dan laat ik de uitzonderingen weg. Een sportauto is mooi. een chevrolet corvette is mooi. klaar, niemand vind hem lelijk, alleen zeikerds die hem stiekem toch wel mooi vinden, maar er een probleem mee hebben met de mening van de rest mee te gaan. Volgens mij ben jij er zo een, klopt dat?
De naam is belangrijk. Een slecht schilderij van Van Gogh is meer waar dan een mooi schilderij van jouw buurman.