Hoe creëer ik craquelé in een schilderij?

Vooraf; dus al primer/basislaag kun je makkelijk een gebarsten ondergrond creëren (craquelépasta). Persoonlijk vind ik deze 'bekende' techniek nogal bruut en het ziet er dan meer uit als een gebarsten kleilaag.

Meer in het vernis is het idee, zeg maar. Overeenkomend met echt oude craquelé. Er bestaat een twee-componenten systeem van een vernis en een craquelé laag. Dit is echter zo inspelen op de klimatologische omstandigheden dat het mij tot op heden niet is gelukt om ook maar een barstje te zien verschijnen.

Overigens mag het ook vooraf aangebracht worden maar subtieler en niet zo grof. (Ook voor xl doeken)

Bestaat er misschien een manier met producten bv van de bouwmarkt of evt door met iets een chemische reactie te doen ontstaan? Ik vind kunsthars (Resin) ook erg mooi op een schilderij en is ook niet uit de speciaalzaak maar vd bouwmarkt.

Toegevoegd na 14 minuten:
Ook geloof ik dat het met eiwit kan onder een uv lamp. Ik hoop echter meer op iets vaster materiaal

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
2.6K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Als ik craquelé wil krijgen, dan zorg ik dat de onderlaag langzamer droogt dan de bovenlaag, dat kan door bijvoorbeeld de bovenlaag met de föhn op heetste stand te drogen.

Het beste antwoord

Een paar tips als het gaat over olieverf: gebruik teveel siccatief in je verf. Zet dunne verf over dikke heen. Dingen die je normaal vermijdt, dus.