hoe heet het schilderij uit het rijksmuseum, waar je een soort schaatsbaan ziet met veel gebeurtenissen?

op dit schilderij kun je ook goed de verschillende dingen zien zoals linksonder zit een mannetje te poepen, en er valt een schaatsertje.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (3)

Volgens mij is dat het schilderij 'Winterlandschap met schaatsers' van Hendrick Avercamp (zie bron, bovenste afbeelding).
(Thea Beckman heeft trouwens een boek over deze schilder geschreven, De Stomme van Kampen.)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Amadea
12 jaar geleden
Dit moet het juiste schilderij zijn. Lees maar bij http://www.rijksmuseum.nl/winterlandschap?lang=nl: Er valt veel te ontdekken in dit schilderij van Hendrick Avercamp: een vrijend paartje in de hooimijt, een poepende boer in het kakhuisje (een op zijn kant gezette boot). Onder boeren was zoiets toen doodnormaal.
Misschien is het het schilderij ''Winterlandschap met ijsvermaak'' van Hendrick Avercamp.

Als dit schilderij het niet is, bekijk dan de andere schilderijen van Avercamp eens. Hij heeft meerdere schilderijen van winterlandschappen gemaakt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Beste Renate,
Het schilderij heet winterlandschap met ijsvermaak van Hendrick Avercamp.
In de bijgevoegde link vind je meer informatie en de afbeelding.
Hartelijke groet,
Marjolijn Meynen
Rijksmusem